Omaha High-Low indulási stratégia
Edward Hutchison elkészítette a pontrendszerének Omaha High-low változatát is. Ebben a fejezetben Hutchison Hi-Lo pontrendszer fordítása olvasható.
Előfeltétel: Tíz-személyes low-limit asztal jó és gyenge játékosokkal vegyesen.
Cél: Felismerni azokat a lapkombinációkat, amelyek nyerési esélye legalább 50%-al jobb az átlagnál. Azaz míg egy átlag lap várhatóan a partik 10%-át nyeri egy 10 személyes játékban, az e rendszer alapján ,,játszható"-nak minősített lapok nyerési esélye legalább 15% lesz.
Módszer: Bármilyen osztott-nyereményű játékban a legjobb lapok azok, amelyeknek reális nyerési esélyük van a pot mindkét felére. Az elsődleges cél ezen hand-ek felismerése. A fennmaradó lapok nagyrésze, amelyeknek nincs meg ez a tulajdonsága játszhatatlan. Bár van néhány lap amelyik nyereséges lehet anélkül is, hogy lenne esélye a kis lapra.
A lapkombinációd kiértékelésének első lépése, hogy eldöntsd, hogy esetleg ezek közé a HIGH-ONLY HAND-ek közé tartozik-e? Ahhoz, hogy a hand ennek megfeleljen, mindegyik lapnak legalább tizesnek vagy a felettinek kell lennie ÉS kell: (1) két pár, (2) egy pár és két azonos színű lap, (3) kétszer két azonos színű lap. Ha egy hand-ben három azonos színű lap van, akkor az viszont automatikusan kiesik. Ha az előzőek alapján nem felelt meg az adott lapkombináció mint HIGH-HAND, akkor...
A következő feladat, hogy megnézd játszható-e a hand, LOW-HAND-ként (Csak a pot alsó felére játszva) vagy TWO-WAY HAND-ként (A pot mindkét felére játszva). Ezt a következő négy egyszerű lépésben kiszámolható pontszámok összegeként kaphatod meg:
1. Vedd a két legkisebb lapot, és nézd meg, hogy hány pontot érnek az alábbbiak szerint:
A-2 - 20 pont. | A-3 - 17 pont. | A-4 - 13 pont. |
A-5 - 10 pont. | 2-3 - 15 pont. | 2-4 - 12 pont. |
3-4 - 11 pont. | 4-5 - 8 pont. | Bármi más - 0 pont. |
2. Nézd meg a két maradék lapot ("kickers") és rendeld hozzájuk a következő pontszámokat:
3 - 9 pont. | 4 - 6 pont. | 5 - 4 pont. |
6 - 1 pont. | T - 1 pont. | J, Q, K - 2 pont. |
Ha valamelyik maradék lap értéke megegyezik az egyik első pontban már felhasznált lap értékével, akkor azért nem jár pont. Ha pedig a két ,,kicker" egyezik meg, akkor csak az egyikért jár pont.
3. Ha a négy lap között van pár, akkor a következőek szerint jár értük pont:
AA - 8 pont. | KK - 6 pont. | QQ - 5 pont. | JJ - 2 pont. |
TT - 1 pont. | 44 - 1 pont. | 33 - 1 pont. | 22 - 1 pont. |
Az ebben a lépésben szerzett pontok felét vond le, ha három egyforma lapod is van.
4. Ha van két egyszínű lapod, akkor a nagyobbik értéke alapján a következő pontszámokat érik:
A - 4 pont. | K - 3 pont. | Q, J - 2 pont. | T, 9, 8 - 1 pont. |
Az ebben a lépésben szerzett pontok felét vond le, ha három egyszínű lapod van, illetve ne adj semmi pontot, ha mind a négy lap egyszínű. (Amennyiben kétszer két azonos színű lapod van, akkor viszont mindkettőért jár a pont.)
AZ INDULÓ LAPKOMBINÁCIÓK A FENTIEK SZERINT 0 ÉS 45 PONT KÖZÖTTI PONTSZÁMOT SZEREZHETNEK. CSAK AZOKAT A HAND-EKET JÁTSZD MEG, AMELYEK LEGALÁBB 20 PONTOT SZEREZTEK. 30 PONT FELETT EMELHETSZ IS. (kb. 15 ponttól játszható a hand SB-n)
Példák
Az induló lapjaid: ♠A♠3♥5♦K. Mivel nem mindegyik lap nagyobb, mint T, a LOW vagy TWO-WAY hand szabályok alapján kell kiértékelni a fenti négy lépés szerint. Az első lépésben 17 pontot kap az A-3. A második lépésben összesen 6 pontot szerez az 5 és a K ,,kicker". A harmadik lépésben nem jár pont, mert nincs pár, a negyedik lépésben pedig 4 pont jár a két azonos színű (pikk) lapért az ásszal. Ez összesen 27 pont, azaz ez egy játszható hand.
Az induló lapjaid: ♠A♣A♠2♣3. Ez sem felel meg a HIGH-HAND feltételeinek. Az első lépésben 20 pont jár az A-2-ért. A második lépésben 9 pontot ér a 3, mint ,,kicker". A harmadik lépésben 8 pontot kap a hand az ász párért, és végül a negyedik lépésben kétszer négy pont jár a két-két egyszínű lapért az ászokkal. A hand összesített pontszáma 45 pont, azaz az elérhető maximum. Ennek megfelelően valóban ez a legjobb induló lap az Omaha high-low-ban.
Az induló lapjaid: ♠A♠T♣A♦Q. Ez a hand játszható, mint HIGH-HAND, mert (1) mind a négy lap legalább T, és (2) van egy pár és két azonos színű a lapok között.
Az induló lapjaid: ♠A♠T♦K♦Q. Ez a hand szintén játszható, mint HIGH-HAND, mert (1) mind a négy lap legalább T, és (2) van két-két azonos színű lap.
Megjegyzések
Nagyon magas a korreláció (de nem teljes megfelelés) egy hand pont-értéke és a nyerési esélye között. Azaz egy hand, ami 25 pontot ér valószínűleg nagyobb nyerési eséllyel rendelkezik, mint egy 24 pontos hand, és szinte biztos, hogy nagyobbal, mint ami csak 23 pontot ér.
Meg kell jegyznem továbbá, hogy bár a kezdő lapok jó kiválasztása létfontosságú a sikerhez, önmagában még nem elegendő a maximális profit eléréséhez. A további szükséges képességeket viszont nem lehet ilyen egyszerű matematikai úton megközelíteni. Arra is emlékezzünk, hogy a rendszer előfeltétele az volt, hogy csak alacsony limiten játszunk. Ezzel együtt remélem, hogy ezek a korlátozások nem vonnak le ennek a megközelítésnek a használhatóságából, ami elsősorban a kezdők számára ad egy könnyen alkalmazható segítséget.
Eddig az eredeti cikk, és igen, ehhez a rendszerhez is megírtam a pontszámító programot. Az interfész nagyjából ugyanaz, a suited lapok számolásánál van egy kis különbség, így itt az 'x' a három egyforma lapot jelenti. De azért ide is leírom a példákat:
Az induló lapjaid: ♠A♠3♥5♦K. A programba elég ezt írni: As35K vagy as35k vagy akár ask53 , 35kas .
Mint látható a kis és nagybetűk nem számítanak, a lapok sorrendje tetszőleges, az egyszínű lapokat pedig egyszerűen a magasabbik azonos színű lap értéke után írt "s" betűvel (suited) kell jelezni.
Még néhány példa:
♠A♣A♠2♣3: asas23
♠A♠T♣A♦Q: astaq
♠A♠T♦K♦Q astksq
Mint látható a double-suited lapnál mindkét nagyobbik lap mögé be kell írni az "s" betűt.
♠A♠T♠K♦Q axtkq
Ez egy speciális eset, három egyszínű lap is van. Ezt a legmagasabb lap után írt"x" betűvel kell jelölni. Ha esetleg mind a négy lap egyforma színű, akkor azt nem kell sehogy se jelölni. Ha megnézed a 4. pontot, láthatod, hogy ebben az esetben nem jár pont a suited lapokért, tehát Neked se kell ezzel törődni.
A lapkombináció beírása után egyszerűen "ENTER"-t kell ütni és máris megjelenik, hogy mennyit ér az adott hand.
Sok sikert!
Fontos! A program JAVA nyelven készült, így futtatásához telepíteni kell egy JAVA Virtual Machine-t, (JVM). Ez legegyszerűbben a SUN JAVA oldaláról szerezhető be. Maga a program a ,,"JAVA OmahaHiLo" paranccsal indítható. Mellékelek egy primitív bat file-t, amivel indítható. A legegyszerűbb, ha erre teszel egy shortcut-ot.
Fórum aláírás (helyett).
"Nem érted, hogy ez nem szerencsejáték? Miért mindig ugyanaz az 5 tag játszik a világbajnokságé
"50%-om van ellened" - jah, igen. Vagy lemákolsz, vagy nem...
Erős pár a mi istenünk