• 2004-10-24 14:30:59
  • Selindek
Cimkék: omaha, Selindek

Omaha indulási stratégia

Mivel Omahában 4 induló lapunk van, ésszerű határok között lehetetlen egy olyan minden lehetséges lapkombinációt lefedő indulási táblázatot készíteni mint a Hold'em pókerhez. Létezik néhány felsorolásos megközelítés, de szerintem a legjobb indulási stratégiát Edward Hutchison készítette, gyakorlatilag egy matematikai modell-t építve a jó indulólapokhoz. Az itt következő fejezet az ő Omaha pontrendszerének a fordítása.

Ennek a pontrendszernek a célja, hogy egy egyszerű módszert adjon az Omaha póker induló-lapjainak a kiértékeléséhez. A módszert kialakítása a következő lépésekben történt:

Először, Mike Caro Poker Probe programjával meghatároztuk, hogy mik az egyes négylapos lapkombinációk nyerési esélye 9 ellenfél ellen. Ehhez a Monte-Carlo féle szimulációt használtuk, legalább 250000 leosztással minden induló hand-hez. Ennek a szimulációnak az az előfeltétele, hogy mindenki minden hand-el végigmegy a riverig. Természetesen ez nem életszerű, de mivel nem ismerjük minden játékos indulási- és lejátszási-stratégiáját, ez a legjobb megközelítés, hogy megbecsüljük egy hand erejét és nyerési esélyét.

Utána az egyes lapkombinációk különböző alkotóelemeit vizsgáltuk, hogy eldöntsük melyek a legfontosabbak az adott hand értékének meghatározásához. Itt oda jutottunk, hogy a jó Oamha induló-lapok ereje a lapok egyenkénti értékéhez kötődik, illetve ahhoz, hogy alkotnak-e párokat, egyszínűek-e, illetve kapcsolódnak-e egymáshoz.

Utolsó lépésként regresszió-analízissel próbáltuk meghatározni ezeknek a komponenseknek a relatív súlyát. A következő rendszer tulajdonképpen ezen összetevők fontosságának a számszerűsítése.

Miután kiszámolod majd a pontszámát egy adott hand-nek, a kapott szám egy százalékos közelítő érték lesz a lapkombináció tulajdonképpeni nyerési esélyére - ha 9 ember ellen végigjátszod a show-down-ig. A pontszámok és a nyerési esélyek közötti korreláció ha nem is teljes, de elég magas. Az esetek 70% -ában az aktuális nyerési esély kevesebb mint egy pont eltérésen belül van a kiszámolt pontértéknél. Azaz ha a rendszer szerint egy hand mondjuk 20 pontot ér, akkor szinte bizonyos lehetsz benne, hogy a hand tulajdonképpeni nyerési esélye valahol 19 és 21 pont között van. Nagyon valószínű, hogy többször fog nyerni, mint egy 19 pontos hand, és szinte biztos, hogy erősebb, mint egy 18 pontos.

A pontszán kiszámolásának lépései:

ELŐSZÖR, hogy megkapd az egyszínű lapok részesedését, nézd meg, hogy a lapjaid között van-e kettő vagy több egyforma színű. Ha van, akkor a következő táblázat szerint adj érte pontot. Ha kétszer két azonos színű lapod van, akkor a másik színhez is számold ki a ponszámot.

Ha a legnagyobb lap ÁSZ, adj 4 pontot.

Ha a legnagyobb lap KIRÁLY, adj 3 pontot.

Ha a legnagyobb lap DÁMA, adj 2.5 pontot.

Ha a legnagyobb lap BUBI, adj 2 pontot.

Ha a legnagyobb lap TIZES vagy KILENCES , adj 1.5 pontot.

Kisebb lapok esetén adj 1 pontot.

Ha mind a négy lapod egyforma színű, akkor vonj le 2 pontot.



MÁSODSZOR, határozd meg a párok értékét:

Ha ÁSZ párod van, adj érte 9 pontot.

Ha KIRÁLY párod van, adj érte 8 pontot.

Ha DÁMA párod van, adj érte 7 pontot.

Ha BUBI vagy TIZES párod van, adj érte 6 pontot.

Ha KILENCES párod van, adj érte 5 pontot.

Ha NÉGYEStől NYOLCASig van párod, adj érte 4 pontot.

Ha KETTES vagy HÁRMAS párod van, adj érte 3 pontot.

Ha három vagy négy egyforma értékű lapod is van, akkor azért nem jár pont.



HARMADSZOR, ha a lapjaid jók sorok létrehozásához is, az is növeli az értéküket, ezért adj ujabb pontokat a következők szerint:

Ha mind a négy lapod különböző értékű, akkor a legkisebb lap értéke szerint:

BUBI - 14 pont

HATOS - 9 pont

TIZES - 13 pont

ÖTÖS - 8 pont

KILENCES - 12 pont

NÉGYES - 8 pont

NYOLCAS - 11 pont

HÁRMAS - 7 pont

HETES - 10 pont

KETTES - 5 pont

Vonj le a fenti pontszámból 1 pontot, ha kettőnél több lapnyi szünet van két szomszédos lap között.

Ha van pár a lapjaid között, akkor csak három különböző lapod van. Ebben az esetben adj 6 pontot ha mindegyik lap legalább nyolcas vagy magasabb, és 4 pontot, ha van köztük kisebb, mint nyolcas. Itt is vonj le 1 pontot, ha van kettőnél nagyobb szünet közöttük.

Azok a lapok, amikben két pár is van csak két különböző éstékű lapból állnak, így itt adj 4 pontot ha mindkét lap nyolcas vagy annál magasabb és 2 pontot egyébként. Most 2 pontot kell levonni, ha egynél nagyobb a hézag a két lap között. Ezenkívül, mivel az ásznak kisebb az esélye sort képezni, vonj le 2 pontot, ha az egyik lap ász.

VÉGÜL, el kell dönteni, hogy mely lapkombinációk játszhatóak. Ez attól függ, hogy valaki hány százalékos esélyt tart szükségesnek ahhoz, hogy beszálljon a játékba. Én azt tanácsolom, hogy csak a 15 pont és a feletti értékű hand-eket játszd meg. Lehetne vitatkozni arról, hogy a rake-et nem számolva az összes 10% feletti lap nyereséges hosszútávon, de nekem mégis van egy olyan előítéletem, hogy a legtöbb játékos - és különösen akinek, akiknek nincs túl sok gyakorlata még - jobban jár ha távol tartja magát a határeset lapoktól és csak azokra koncentrál, amielyek legalább 15 pontot érnek. Emlékezzünk, hogy az átlagos lap az esetek 10%-ában fog nyerni egy tíz-személyes játékban, így látható, hogy ha csak ezekkel a legjobb lapkombinációkkal játszol, biztosíthatod, hogy mindig 50%-al jobb lapod lesz, mint az átlag. Az a pontszám, ami a preflop emeléshez kell, szintén mindenkinek múlhat a saját elképzelésein, de én úgy érzem, hogy legalább 20 pont kell ehhez. Összefoglalva, a biztos indulási stratégia lehet a következő:

HÍVJ 15 PONT-TÓL, ÉS EMELJ 20 PONT-TÓL



Példák

A legnagyobb nyerési eséllyel rendelkező lap az Omahában két ász és két király, páronként azonos színben. Egy ilyen lap e rendszer szerint 27 pontot ér. Nézzük részletesen: A fenti első lépés alapján a kétszer két azonos színű lap az ászokkal darabonként 4 pontot ér. Ez összesen 8. A második lépésben 9 pontot kap a két ász és 8 pontot a király-pár, ez összesen 17 pont. A harmadik lépés szerint 2 pont jár az AK sor-képző erejéért. Az összesített eredmény 27 pont, ami szinte pontosan megegyezik az adott hand aktuális nyerési esélyével, ami kb. 26.65.

Tegyük fel, hogy a következő lapjaid vannak: ♠9♠8♦9♦8. Az első lépésben 3 pontot kap a hand a két-két azonos színű lapért a kilencesekkel. A második lépés során a kilences pár 5 pontot, a nyolcas pár 4 pontot ér. Az utolsó lépésben 4 pont jár a 9-8 kombinációért. A 16 pontos végeredmény megegyezik a lap nyerési esélyével.

♠Q♦Q♥8♣8: Az első lépésben nem jár pont, mert nincsenek azonos színű lapok. A második lépésben 7 pont jár a dámákért és 4 pont a nyolcas-párért. A harmadik pontban 4 pontot ér a Q-8 kombináció, de le kell vonni 2 pontot, mert 3 lapnyi a hézag közöttük. A végeredmény 13, ami ismét csak megegyezik a nyerési százalékkal.

♠K♦K♠3♦6: Az első lépés alapján 6 pont jár a király magas azonos színű lapokért. A második lépésben 8 pontot kap a király-pár. A harmadik lépésben 3 pontot kap a K-9-3 kombináció, az összeg így 17 pont. A hand tényleges nyerési esélye 16.2%.

És egy példa, amit általában felülértékelnek a kezdő játékosok: ♠A♦K♥Q♠T. Az első lépésben a hand 4 pontot kap az egyszínű ász és tizesre. A második lépésben nincs pont, mert nincs pár a lapok között. A harmadik lépésben viszont 13 pont jár a nagy sor-lehetőségek miatt. A végeredmény 17 pont, ami éppen csak játszhatóvá teszi ezt a lapkombinációt. A szimuláció szerinti nyerési esélye egyébként 16.2%.



Meg kell jegyznem továbbá, hogy bár a kezdő lapok jó kiválasztása létfontosságú a sikerhez, önmagában még nem elegendő a maximális profit eléréséhez. A további szükséges képességeket viszont nem lehet ilyen egyszerű matematikai úton megközelíteni. Ezzel együtt remélem, hogy ezek a korlátozások nem vonnak le ennek a megközelítésnek a használhatóságából, ami elsősorban a kezdők számára ad egy könnyen alkalmazható segítséget.



Eddig az eredeti cikk, innentől jönnek a saját megjegyzéseim. Elsőnek talán az, hogy ez a rendszer félelmetesen jól használható! Tessék szépen megtanulni az összes táblázatot, megéri! Azok számára pedig, akik még ennyi fáradságot se akarnak venni, jön a melepetés:

A fenti rendszer alapján írtam egy kis programot, ami pillanatok alatt kiértékeli a lapodat és megmondja, hogy érdemes-e vele indulni. Mivel a program nem közvetlenül a képernyőröl olvassa le a lapodat, hanem Neked kell azt a programnak megadni, az interfészt próbáltam úgy megcsinálni, hogy minél gyorsabban lehessen beírni a lapodat. (mielőtt még lejár a rendelkezésedre álló gondolkodási-idő.) Tudom, hogy a mai trend a csillogó-villogó kattintgatós felületek irányába tart, de 4-5 karaktert begépelni sokkal gyorsabb, mint ugyanennyit kattintani, így a felület a lehető legegyszerűbb. Sima karakteres ablak nyílik, ahova az alsó sorba szépen begépelheted a lapodat. A lapok színével nem kell törődni, elég az értékeket írni. A színeknek csak akkor van szerepe, ha van suited lap is a hand-ben. Ekkor se kell viszont pontosan megadni a lapok színét, elég ha a program tudja, hogy van két egyszínű, sőt igazából csak azt kell tudnia, hogy a két egyszínű közül melyik a magasabb. A legegyszerűbb, ha írok néhány példát:

Az induló lapjaid: ♠A♠Q♥9♦K. A programba elég ezt írni: AsQ9K vagy asQ9k vagy akár askq9 , 9qkas .

Mint látható a kis és nagybetűk nem számítanak, a lapok sorrendje tetszőleges, az egyszínű lapokat pedig egyszerűen a magasabbik azonos színű lap értéke után írt "s" betűvel (suited) kell jelezni.

Még néhány példa:

♠A♣A♠K♣K: asaskk

♠A♠T♣A♦Q: astaq

♠A♠T♦K♦Q astksq

Mint látható a double-suited lapnál mindkét nagyobbik lap mögé be kell írni az "s" betűt.

♠A♠T♠K♠Q axtkq

Ez egy speciális eset, négy egyszínű lap is van. Ezt a legmagasabb lap után írt"x" betűvel kell jelölni. Ha három lap egyforma színű, akkor azt ugyanúgy kell jelölni, mintha csak két egyforma színű lenne, a rendszer alapján arra még nem jár kevesebb pont

A lapkombináció beírása után egyszerűen "ENTER"-t kell ütni és máris megjelenik, hogy mennyit ér az adott hand.

A program felismeri az elgépelések nagyrészét és figyelmeztet, de néhány hibás esetet nem vizsgál. (Egyszerűen nem érte meg a fáradságot ezeket is megnézni.) Ezzel együtt szvsz. egészen használható kis segítség lehet a kezdeti időkben. Idővel pedig úgyis megtanulod lassan, hogy mik a jó kezdőlapok. Ja, mégvalami. Akár gyakorlásra is jó lehet a progi. Egyszerűen írj be különböző lapkombinációkat és próbáld kiszámolni/megtippelni, hogy érdemes-e az adott hand-el indulni, aztán nézd meg, hogy a progi szerint mi az eredmény!

Sok sikert!

Fontos! A program JAVA nyelven készült, így futtatásához telepíteni kell egy JAVA Virtual Machine-t, (JVM). Ez legegyszerűbben a SUN JAVA oldaláról szerezhető be. Maga a program a "JAVA Omaha" paranccsal indítható. Mellékelek egy primitív bat file-t, amivel indítható. A legegyszerűbb, ha erre teszel egy shortcut-ot.

Pontok: 5 (pontozók száma: 21)
    Omaha, Stud, Razz és egyéb, Texas Holdemtől különböző játékok leosztásainak és problémáinak megbeszélése. Minden leosztáshoz külön topik nyitható.
    Omaha
    1425
    2010-12-21 20:07
    http://www.onlinepokerhu.com/poker/cikk-

    Vmiért nem sikerült a link beszúrás.
    1424
    2010-12-21 19:48
    Szerintem ebben a cikkben találhato programra gondolt.
    Amúgy meg grat a tegnapi szereplésedhez.
    1423
    2010-12-21 19:42
    Milyen cikkről és progiról van szó?
    1422
    2010-12-21 17:46
    Az a program nekem is jól jönne.
    Kapok én is infót?
    Üdv
    1421
    2010-12-21 17:21
    Most kezdtem az omahát tanulni, nagyon jól használható a progi.
    Köszi Selindek!
    ----------

     Fórum aláírás (helyett).

    1420
    2010-06-26 18:05
    PLO is swingy...(Ma nem volt túl szerencsés napom, gondoltam egyesítem handjeimet)

    Szóval:

    50000 handes minta. (főként 0.05-0.10 és 0.10-0.20)

    200$ diff. balszerencse, 500 ollé alapján :D

    FUUUU PokerStars!!! FUUUU Full Tilt!!! FUUUU ipoker!!! :D

    CSAK ALL-IN EV!

    1419
    2010-05-31 22:37
    A cikkben leírt programot nem tekintik egyes oldalak illegálisnak?
    Amúgy nagyon jó kis program :)
    ----------

    "Nem érted, hogy ez nem szerencsejáték? Miért mindig ugyanaz az 5 tag játszik a világbajnokságé

    1418
    2010-05-09 12:53
    Hali!

    Omaha SH és HU játékokhoz tudtok ajánlani jól használható segédprogramot? Illetve ez milyen árban van?
    1417
    2010-04-07 20:48
    Még gondolkodom, jelenleg nem tudom eldönteni ,szétnézek még pár helyen aztán szólok ha kell és ha megvan még.
    1416
    2010-04-05 09:03
    Megvan. 3500 FT-ért.
    1415
    2010-04-04 21:04
    Helló! Megvan még a könyv?

    Mennyiért adnád?
    1414
    2010-03-04 08:55
    E ladó az alábbi angol nyelvű szakirodalom


    Stewart Reuben : How good is your Pot-Limit Omaha? (vadiúj, 3500Ft)

    58 példajátékon keresztül tanít.
    1413
    2010-02-03 18:30
    Promo sajnos lejárt.Késön szoltál.De utána kérdezek azért.
    1412
    2010-02-03 18:27
    valaki magyarázza már meg h omahaban egy AA-t mért értékelik túl?
    1411
    2010-01-24 05:14
    Duffiekám érdekelne a könyv beirod ide vagy elküldöd akár ide privibe vagy a lokit@freemail.hu -ra hogy mik a feltételek?
    Köszi
    1410
    2010-01-21 14:31
    Ma este 2010.01.21-én csütörtökön 19:00 órától
    A KORDA PÓKER PÓLUS KLUB-ban
    10+2 Unl.Reb. OMAHA VERSENY
    GARANTÁLT 1.000.000
    Induló chip 20000
    induló vak 100-200
    Helyszín: Budapest, XV. Szentmihályi út 131. PÓLUS CENTER / Jégpálya mögött /
    Információ 16:00 órától a 061-414-04-12 telefonszámon vagy a helyszinen
    1409
    2010-01-21 12:59
    JPÉ alapján két pillanat alatt belátható, hogy az ideális átlag mutatók elérésére törekvés -EV.
    Ez minden PT-hez hasonlító program örök csapdája.
    ----------

     "50%-om van ellened" - jah, igen. Vagy lemákolsz, vagy nem...

    1408
    2010-01-21 12:01
    Azt hogy mi az ideális nem tudom, de én SH-n játszom 20/13-at 3agg-vel, szóval szerintem a 28vpip az elég sok.
    1407
    2010-01-21 11:44
    Szerintetek mik az ideális statok FR omaha cg-ben? Az én statjaim 28.6-as VPIP, 11.2 PFR, 3Bet 1.1 (tudom, ez iszonyúan kevés), agg% 32. Ez milyennek tűnik?
    ----------

    Erős pár a mi istenünk

    1406
    2009-12-20 11:39


    Valaki szeretné ezt a könyvet egy laza bonusz melett kijátszani az dobjon 1 üzit....