Volt már szó az ász-párt tartalmazó lapokról, illetve arról, hogy hogyan kell velük játszani, így nem is erről lesz szó a következőkben. Helyette most azt fogjuk kicsit körüljárni, hogy miért emlegettem szinte paranoiásan az előző fejezetek mindegyikében, hogy mi van akkor, ha az ellenfélnél ász-pár van...
Figyelem, számolgatás következik, tessék lélekben felkészülni!
Induljunk ki ismét a Hold'emből!
Hold'emben összesen 52*51/2=1326 különböző indulókezet kaphatunk. (Az egyik lap lehet bármi az 52 lap közül, a másik bármi a maradék 51 közül, viszont így kétszer számoltunk minden kombinációt, ezért az osztás.) Ász párunk 4*3/2=6 módon lehet. (Az egyik lap lehet bármelyik ász, a másik a maradék 3 közül valamelyik, de ismét kétszer számoltunk minden esetet.) Ha az összes esetet elosztjuk az ász-párok számával, akkor megkapjuk, hogy átlagosan minden 221. esetben lesz ász-pár a kezünkben. Tíz-személyes asztalon játszva ez azt jelenti, hogy nagyjából minden 22. partiban lesznek valakinél ászok.
(Ha van elegendő Hold'em játéktapasztalatod, akkor ezt kicsit emészd meg, gondold végig, hogy nagyjából hány ász-párt látsz egy session alatt, stb.)
És most nézzük meg, hogy működik ez Omahában!
Omahában kicsit több a lehetséges indulókezek száma... Egészen pontosan 52*51*50*49/24=270725. (Az első lap bármi lehet az 52 közül, a második bármi a maradék 51 közül, stb. Utána pedig azért kell osztani 24-el, mert 4 lapot ennyi különböző módon lehet sorba rendezni, és fenti a szorozgatással nem csak az összes lapkombinációt, hanem ezek összes lehetséges sorrendjét is kiszámoltuk.) Nézzük most, hogy hány módon tudunk összerakni olyan kezet, amiben pontosan kettő ász van! A két ászt kiválaszthatjuk 4*3/2=6 módon, épp mint Hold'emben. Viszont most ott van még mellette a másik két lap, amik bármik lehetnek – kivéve ászok. A maradék – ász nélküli – pakliból 48*47/2=1128 módon tudunk kiválasztani tetszőleges két lapot, azaz a teljes lehetőségek száma: 6*1128=6768.
Ha az összes lehetséges lapkombinációk számát elosztjuk az ász-párt tartalmazó indulókezek számával, akkor kicsit több, mint 40 a végeredmény! Azaz Omahában átlagosan nagyjából 40 partinként fogunk ászokat kapni! Ami persze azt is jelenti, hogy – tíz-személyes asztalt feltételezve – nagyjából 4 partinként lesz valakinél ász-pár az asztalnál!
Tehát amikor játékba szállsz, kapásból van 25% esélyed, hogy valamelyik ellenfelednél ászok vannak! Ezt nem árt nagyon-nagyon megjegyezni! Mert ez a 25% baromi sok! Főleg a Hold'emes beidegződésekhez képest!
Nézzük milyen következményei vannak ennek:
1.Részben már ez a 25% magyarázat arra, hogy miért nem érdemes egyetlen top párral erősködni Omahában. Az esetek negyedében már akkor verve vagy egy top párral vagy overpárral, ha senkit nem talált el a flop...
2.Még ha szuper-passzív az asztal, akkor is lehet arra számítani, hogy minimum 25% eséllyel fog valaki emelni. (Mert ha mással nem is, de ászokkal azért még a legpasszívabb kezdők is emelnek Omahában.) Azaz a korai pozíciós limpelésekkel sokkal-sokkal gyakrabban járhatsz pórul, mint egy passzív Hold'em asztalon.
Nem győzöm elégszer hangsúlyozni, hogy ez a 25% egy igen-igen jelentős esély! E miatt került elő az ász-pár, mint mumus szinte minden lapcsalád esetén az induló-kezekről szóló fejezetekben. Omahában nem lehet letudni annyival a dolgot, hogy „Ha pedig ászokba futunk, akkor így jártunk”, mert minden negyedik alkalmat bukni e miatt kicsit sokba kerülne...
De ez a veszély szerencsére nem csak nagy, hanem egyúttal jól behatárolható is. Épp e miatt tértem ki szinte minden lapcsaládnál arra, hogy mire kell felkészülni, mire kell vigyázni, mire kell figyelni a potenciális ászokkal szemben, ha játékba szállunk.
Ugyancsak e miatt kezeltem kiemelten azokat a lapkombinációkat, amikben van ász. Ekkor ugyanis a többi játékosnál már nem négyből, hanem csak a három maradék ászból kell egy kézbe kerülni kettőnek ahhoz, hogy ászai legyenek. Ilyenkor viszont nem 4*3/2=6, hanem csak 3*2/2=3 különböző párosításban lehet valakinél ász-pár. Azaz a kézben lévő ászod nem egyszerűen csökkenti, hanem konkrétan megfelezi annak az esélyét, hogy ász-pár ellen játszol! (Bár sajnos az a 12.5% is elég sok...)
A fenti 25% miatt az ász-párok felismerése, elkerülése illetve elfogása nem egyszerűen pár százalékot jelent az órabérünkben, hanem ez fogja majd kiadni a jelentős részét!
E miatt persze majd arra is nagyon figyelned kell, hogy ki hogyan játszik az ászokkal! Erre a legjobb módszer a következő: A termek legnagyobb részében a terítésnél muckolt lapok is bekerülnek a hand-historyba. Ha bármikor terítésre kerül a sor és volt muckolt lap, azonnal nézd vissza a HH-t és nézd meg, hogy milyen lapja volt a vesztesnek! Ha ez egy ász-pár volt, akkor jelezd egy külön megjegyzésben a játékosnál, hogy hogyan játszott az ászaival, mert nagyon hamar keveredhetsz Te is vele hasonló szituációba! Alacsony téten, a Hold'emből áttévedt játékosok között rengeteg olyan van, aki messze túlértékeli az ászait. Ezeknek a játékosoknak a felismerése, és a korrekt játék ellenük félelmetesen meg tudja dobni a nyereségedet!
Selindek
"A szerencse a tervezés és a munka mellékterméke" Wesley Branch Rickey