Online csalók
A hivatásos szerencsejátékos fogalma sokak számára összemosódik a hamiskártyás fogalmával. Nos, egyes esetekben talán nem is alaptalanul, és ráadásul a Pókerarcok c. film is rájátszik erre a sztereotípiára. A dolognak nyilván van valóságalapja - ahol ennyi pénz forog, ott az emberi természetből adódóan szinte biztosan megjelennek a csalók, ügyeskedők is. Az élő pókerrel foglalkozó könyvek és weboldalak a csalók felismerésére is szánnak általában egy-két oldalt. Online póker esetében ez azért kicsit másképp működik.
Alapvetően kétféle csaláslehetőségre van lehetőség:
Egy vagy több játékos próbál csalni.
Maga a kaszinó nem tisztességes.
Ebben a fejezetben az 1. pontot járom körül, a következő fejezetben pedig majd a 2.-at.
A legkézenfekvőbb teória a crackelés. Azaz egy jól felkészült számítógépmágus betör a kaszinó szerverére (vagy esetleg a hálózati kommunikációt töri fel), és az így szerzett adatok alapján tutira játszik. Természetesen nem tudom, hogy pontosan milyen módszerekkel védekeznek és titkosítanak az egyes pókertermek, de mivel magam is írtam webes játékokat, kiindulhatok abból, hogy valószínűleg ott is vannak legalább annyira jó programozók, mint én, és ők is legalább annyit megcsináltak, ami nekem a cikkírás kapcsán eszembe jut. (Egy kis érdekesség: az általam írt játékokban legfeljebb a hírnévért lehetett játszani, semmiféle egyéb pénz- vagy tárgynyeremény nem járt, mégis hétről hétre feltűntek felhasználók, akik megpróbáltak valami módon csalni vagy visszaélni a rendszerben akadó kiskapukkal. Így aztán - egy ilyen egyszerű, pusztán szórakozásra szánt játékoldalon is - foglalkoznom kellett azzal, hogy csalásbiztossá tegyem a játékokat.)
Először nézzük a hálózati forgalmat: gyakorlatilag az összes manapság használt programnyelvhez megvannak már azok a titkosító osztályok, amelyek a feltöréshez a mai számítógépekkel elérhető számítási kapacitások ellen tökéletes védelmet nyújtanak. Azaz egy-egy ezekkel az algoritmusokkal tömörített adatcsomag feltörése nagyságrendekkel több időt vesz igénybe, mint amennyi idő alatt az információ elévül. (Konkrétan: Egy-egy partiban max. 10-20 másodperc áll rendelkezésre a döntésekre, a titkosított adatcsomagok várható feltörési ideje pedig minimum több hónap.) Abban pedig biztosak lehetünk, hogy az összes internetes szerencsejáték-oldal titkosított adatátvitelt használ. Szóval ezzel nem érdemes foglalkozni.
Mi van akkor, ha sikerül valakinek a szerverre betörni? Nos, ez már kicsit komolyabb probléma. Szerverüzemeltetéssel nem foglalkoztam, de volt rálátásom egy-két igazán jó rendszergazda munkájára. Ha legalább ilyen jó szakemberek védik a pókersite-ok szervereit, akkor részemről ez elég. (És miért ne védenék jó szakemberek? Az online szerencsejáték-iparban akkora pénz van, hogy simán meg tudják fizetni a legjobbakat. )
De tegyük fel, hogy valakinek mégis sikerül betörni egy szerverre, sikerül továbbjutnia a belső hálózatba, és aztán az adatbázisszerverre is. (Dolgoztam egy komoly nemzetközi játéksite-nál is, ahol szintén pusztán szórakozásból játszottak a felhasználók, és ott is 3 lépcsős védelem volt a belső hálózaton.) Itt még mindig nem biztos, hogy megy bármire is a betörő. A futó játékok adatait tulajdonképpen csak az adatbázisszerverről tudja lelopni, magából a memóriában futó programból szinte elképzelhetetlennek tartom. A játékok adatait persze folyamatosan rögzíteni kell, hiszen bármikor jöhet egy komolyabb hardverhiba, és akkor kell valami visszaállítási lehetőség, viszont ezt meg lehet úgy oldani, hogy az éppen futó partik adatai egy olyan ideiglenes tárolóban legyenek, amit még külön, kiemelten is védenek. És csak a parti végén kerülnek át az adatok a központi adatbázisba. (Amiből később pl. a partilogokat lehet visszanézni. Ennek nem kell olyan szigorú védelem. A teljes logadatbázis megszerzése legfeljebb olyan előnyökkel játhatna, hogy lehetősége nyílna a crackernek egy-egy konkrét ellenfél összes lejátszott partija alapján kielemezni a játékstílusát.) De elképzelhetőnek tartom azt is, hogy az egyes partik lebonyolítása úgy történik, hogy mindig csak az épp leosztott lapok kerülnek az adatbázisba, azok a lapok, amik még nem kerültek játékba, nincsenek is kiválasztva addig, amíg nem ér oda a játék. Kicsit konkrétabban: mikor indul a parti, a program kiosztja a játékosok lapjait. Az, hogy mi lesz a flop, csak akkor dől el, amikor véget ért a preflop licitkör. Azaz addig egyszerűen nem lehet sehonnan se kibányászni ezt az információt. Tehát a játék nem úgy folyik, hogy a véletlenszám-generátor segítségével készítenek egy megkevert paklit, és abból osztanak, hanem amikor épp szükség van egy újabb lapra, akkor választanak ki egy lapot véletlenszerűen a maradék lapokból. A véletlenszerűségbe pedig pl. beleszámít az is, hogy az egyes játékosok milyen gyorsan reagáltak addig. (Ha belegondolunk, a végkimenetelt tekintve ez ugyanazt az eredményt adja. Teljesen mindegy, hogy mikor keveredik a pakli, a lényeg, hogy véletlenszerű legyen.) Egy ilyen rendszerben a cracker legfeljebb a többi játékos lapját tudhatja meg, azt nem, hogy pl. mi lesz a turn vagy a river. Persze azért ez is épp elég előny lehet, de ehhez még vegyük hozzá az összes többi védelmet is.
Az itt felsorolt érveim persze mind arra épülnek, hogy a pókersite-ok tényleg mindent megtesznek, és tényleg megfizetik a legjobb szakembereket. De gondoljunk bele: miért ne tennék ezt? A egész kaszinó- és szerencsejáték-ipar a bizalomra épül. A megélhetésük alapja, hogy a játékosaik megbízzanak bennük. Összefoglalva: én nem félek attól, hogy a fenti módszerekkel tudna bárki is csalni ellenem.
Collusion, azaz összejátszás: nos, ez már komolyabb veszély. Összejátszás alatt azt értjük, amikor két vagy több olyan játékos játszik egy asztalnál, akik közben valamilyen módon tartják egymással közvetlenül is a kapcsolatot, egyeztetik a stratégiájukat, a nyereményüket pedig megosztják. (telefon, IRC stb...) A rossz hír az, hogy ha ezt valaki nagyon jól csinálja, akkor nem fogod észrevenni. A jó hír az, hogy nagyon-nagyon kevesen csinálják jól, és ők nem az alacsony limites asztalokon fognak próbálkozni.
Mire kell figyelni? Ha pl. 2 vagy 3 játékos nagyon gyakran megy be egyszerre játékba, és ilyenkor gyakran emelgetnek illetve rendszeresen check-raise-elik egymást. Az összejátszó játékosok stratégiája az, hogy ha legalább az egyiküknek jó lapja van, akkor a másik is beszáll a játékba, és ha jó lapok jönnek nekik az asztalra, akkor segítenek egymásnak felpumpálni a potot. Gyakran pusztán azzal tudnak nyerni, hogy oda-vissza elkezdenek emelgetni, és ezáltal eldobatják a többiekkel a lapjukat. Aztán a végén csak arra kell figyelniük, hogy az emelje az utolsót a rivernél, akinek a jobb lapja van, és így nem derül ki a többiek számára, hogy a másiknál szinte semmi se volt. Akkor jársz a legrosszabbul ilyenkor, ha egy partiban nagyon jó, de nem a legjobb lapod van, amivel egy-egy tétet még megadnál. Ilyenkor ez körönként 3-4 egységbe kerül.
Hogyan lehet védekezni? Ha gyanús lesz valaki, kezdj el nagyon feszesen és óvatosan játszani! Ha több asztalon is játszol, próbálj minél jobban figyelni erre az asztalra! Lehet, hogy csak 1-2 mániákussal kerültél össze. Ha viszont egymást érik a gyanús partik, akkor írd fel szépen a nevüket, és mehet egy e-mail a supportnak. Lehetőleg csak akkor írj levelet, ha tényleg biztos vagy a dolgodban! Ilyenkor írd meg a gyanús alakok nickjeit és azt, hogy melyik asztalon és kb. mikor találkoztál velük. A pókersite-ok nagyon komolyan veszik ezt, főleg ha egyszerre többen is írnak levelet. Ilyenkor általában egy profi pókerjátékos kielemzi a logokat, és ha szerinte is összejátszottak, akkor örökre kitiltják őket, és az egyenlegüket is zárolják. (Na ezért van nagyon kevés ember, aki jól csinálja ezt. Mire kitanulnák a szakmát, általában már mindenhonnan kitiltották őket és a bankrolljukat is többször elveszítették...)
Másik megoldás lehet, hogy ha elég tökösnek érzed magad, akkor felveszed a kesztyűt. A stratégia ilyenkor az, hogy ha az egyik gyanús alak már limpelt vagy emelt előtted, akkor csak a legeslegjobb lapokkal indulsz + esetleg a pocket párokkal. (Ugyanez igaz, ha mindketten mögötted vannak.) Ha szuper flopot kapsz, akkor megpróbálod elérni, hogy elkezdjenek emelgetni, egyébként fold. Húzólapokat el kell felejteni.
De a legjobb megoldás szvsz. az, ha ilyenkor kiülsz az asztaltól és megírod a levelet.
Én két év intenzív játék alatt kétszer találkoztam ilyen szituációval. Az egyik a Pacificen volt, ott 3 napon belül kétszer is belebotlottam ugyanabba a párosba. Nagyon-nagyon közel álltam hozzá, hogy írok a supportnak, de nem voltam még teljesen biztos a dolgomban. De úgy tűnik, hogy más megírta a levelet, mert utána soha többet nem láttam őket, pedig napokig vadásztam rájuk. A másik ilyen páros a SuperVegason volt, de ott is csak pár körig ültek az asztalomnál. Miután kiültek, ott is téma volt a chatben a játékuk, és valaki írta is, hogy írni fog a supportnak. Őket se láttam többet.
Összességében ez sem egy olyan volumenű probléma szerintem, ami számottevően érintené az eredményedet, de egy fejezetet megért a téma, hogy ha mégis belefutsz egy ilyenbe valamikor, akkor idejében felismerd, hogy mi is történik az asztalnál.
"Mert egy ismerősöm aki a psnél dolgozik azt mesélte, hogy psnél már regisztrációnál eldöntik k