• 2007-11-08 13:11:43
  • Selindek

Short Stack Strategy - A készpénzes stratégia

Mint az előző fejezetből kiderült, az SSS pusztán a jobb játékosok előnyét veszi el, felhozva ezzel az abszolút kezdőket is ugyanarra a szintre. Hogyan lesz akkor így nyereség? Hiszen egyforma képességű játékosok hosszútávon egálra jönnek ki a pókerben.

Nos, ha alaposan elolvasod az előző fejezetet akkor kiderül, hogy mindez akkor igaz, ha az ellenfelek felismerve az allin stratégiát egy (közel) tökéletes ellenstratégiát kezdenek el játszani. Ez viszont több okból se lesz így:

1.Mikro vagy alacsony téten játszva olyan rosszak az ellenfelek, hogy fel se ismerik, hogy mit csinálsz.
2.Ha fel is ismerik, egyáltalán nem biztos, hogy tudják, hogy pontosan milyen ellenjátékot kellene játszaniuk.
3.Ha elég jó játékosok ahhoz, hogy tudják a tökéletes játékot ellened, még akkor se biztos, hogy az adott partiban azt fogják játszani!
4.A nagyobb stackel rendelkező játékosok kiemelik egymást a partiból és ezzel a allinen lévő short-stack malmára hajtják a vizet.

Az utolsó két pontot kicsit kifejtem egy példán keresztül: Tegyük fel, hogy az SSS-t játszva allin mész első pozícióból KK-val, egy gyenge játékos adja 77-el. Mögötte egy jó játékos ül, aki már kiismerte, hogy mit játszol, és simán dobná az allinedre az AQ-t, most viszont mégis játékba jön ő is, remélve, hogy a gyenge játékos teljes stack-jét megszerezheti, akár azon az áron is, hogy kifizeti a Te minimum beülődet is. A flop Q23, az AQ emel egy izmosat, a 77 adja. Turn: 6, AQ allin megy, 77 nagy nehezen dobja. River: 7.

A példából jól látszik, hogy honnan van az extra nyereséged:

1.Egy helyett két ellenfél adta meg az allinedet, azaz nem dupláztál, hanem tripláztál a partiban.
2.Az egyik ellenfeled kiemelte a partiból a másikat, aki a riveren lemákolt volna.

Általában persze nem ilyen elegáns partik lesznek, de tömegesen fog előfordulni, hogy korai pozíciós AK allinedet pl. AT, A8, KQ, KJ vagy akár QT is meg fog majd adni. Az odds-kalkulátorban megnézheted, hogy mennyi esélyük lesz...

Összességében persze még így sem lesz túl nagy a nyereményed, de mivel ez egy nagyon mechanikus stratégia, rettenetesen könnyen lehet szimultán is játszani anélkül, hogy bármennyit is csökkenne egy asztalon az órabéred! (Ha rendes deep-stack játékot játszol, messze nem ilyen könnyű szimultánozni. Az asztalok számának növelésével komolyan csökken az egy asztalra jutó órabér.)

Nézzük meg a stratégia alapkövetelményeit:

Az SSS alapvetően full-ring stratégia. Mivel csak a legjobb lapokkal indulsz, ha túl gyakran kerül rád a vak, akkor túl nagy részét veszíted el körönként a stackednek. Szóval minimum 7-8 ellenfeled legyen, de a legjobb az, ha csak tele asztalhoz ülsz be! Ez általában nem jelent nagy kihívást, a legkisebb téteken úgyis többnyire 10 fős asztalok vannak.

Ugyancsak figyelj arra, hogy az asztalnál ülő játékosok lehetőleg ne szintén SSS-t játsszanak! Ellenük legjobb esetben is csak egálra tudod kihozni magad, szóval maximum 1-2 minimum beülős játékos legyen rajtad kívül!

Az alapstratégia 10 nagy vakra működik. Azaz 5/10 centes asztalon $1-al kell beülnöd. FIGYELEM! Az online termek többségében 20 nagy vak a minimum beülő, ott ez a stratégia nem alkalmazható! (Arra lesz majd egy másik, kicsit összetettebb) De pl. a Prima-networkben vagy az Ongame networkben be lehet ülni 10 BB-vel is. ( pl. Unibet Poker illetve RedKings Poker ) Ha ezt a stratégiát akarod játszani, akkor nézz utána, hogy az általad választott teremben mennyi a minimum beülő, mielőtt befizetnél! Van pl. olyan terem is, ahol a legeslegkisebb téteken nem 10 vagy 20, hanem 40-50 BB a minimum beülő. Ott értelem szerűen egyáltalán nem tudsz SSS-t játszani, illetve csak a magasabb tétű asztaloknál. Ilyen terem pl. a PokerStars. ( Az 5/10 centes asztaloktól kezdve viszont már itt is 20 BB a minimum.)

Az SSS stratégia nagyon-nagyon függ a stacked méretétől! Az egész indulási táblázat arra van kihegyezve, hogy a vakok és a stacked arányából meghatározott lapokkal menj csak allin. Azaz sokkal jobban kell rá figyelni, mintha full beülős stratégiát játszanál! Pontosan tartsd be a stack-méretre vonatkozó tanácsokat!

Ha a stack méret a stratégiában megadott érték fölé emelkedik, akkor szállj ki, keress egy új asztalt, és kezdd előröl ott a játékot! Ugyanis az online termek szinte mindegyikében egy ideig csak minimum annyival tudsz visszaülni egy asztalhoz, amennyivel kiszálltál onnan. Azaz nem tudod azt megtenni, hogy felállsz, aztán visszaülsz megint a minimum beülővel. Viszont mivel az SSS stratégiát nem befolyásolja jelentősen az asztal átlagpotja vagy a flopnézés, a legszélsőségesebb esetektől eltekintve változtatás nélkül játszható mindenhol. És mivel egy teremben általában bőven vannak kistétes asztalok, mindig lesz hova továbbmenned. (Ha egy teremben esetleg leraboltad az összes asztalt egy este, akkor menj aludni, dolgoztál aznapra eleget.)

Ehhez egyébként itt egy jótanács: Ha elkezdesz SSS-t játszani, rendezd sorba a megfelelő tétű asztalokat a lobbiban név szerint, és haladj ABC-sorrendben! Így a legegyszerűbb megoldani, hogy ne szerencsétlenkedj azzal, hogy olyan asztalra akarsz visszaülni, ahonnan egy órája szálltál ki.

A fentiekből már nyílván sejted, hogy mi lesz maga a stratégia: Adok majd egy táblázatot, ami alapján fold vagy allin-t kell játszanod. Az allineknek kettős szerepük van. Egyrészt allin mész a legjobb lapokkal, arra várva, hogy valaki megadja és felduplázz, másrészt az osztógombhoz közeledve egyre több és több lappal teszed ezt. Ezeknek a pozíciós allineknek a célja már nagyobb részt az, hogy eldobasd a vakok és az esetleges limpelők lapjait, és az így nyert 1-2-3 BB-nyi összeggel fedezd a saját vakjaid költségét. Azaz utántöltés nélkül kihúzhasd addig, amíg sikerül valakivel allin menned egy monsterrel a kezedben. Ha majd nézed a táblázatot, látni fogod, hogy a buttonhoz közeledve egyre gyorsabban bővül az allin lapok köre. Ennek az a magyarázata, hogy ahogy csökken a potenciális megadók száma, úgy nő egy lap várható értéke az allinnál. Kevés különbség van a között, hogy 9 vagy 8 játékos van mögötted, de nagy a különbség a között, hogy 3 vagy 2, és egyenesen óriási a között, hogy 2 vagy csak már 1! A hátsó pozíciós emelések fő célja, hogy ellopd a vakokat! Ha meg mégse sikerül, akkor legalább ne a legrosszabb lapok közül legyen nálad valami...

Azért figyelmeztetlek már előre erre, mert egész meglepő lapokat is fogsz találni a hátsó pozíciós allineknél.

A stratégia szépsége az, hogy gyakorlatilag változtatás nélkül tud működni $25, $50, sőt akár $100-os beülős asztalokon is, ahol feszesebbek a játékosok! Itt egyszerűen csak kicsit tovább kell várni, amíg valaki megadja az allint és duplázol. Mert az alap bevétel persze továbbra is abból jön, hogy viszonylag sokszor megadják az emelésedet rossz lapokkal is.

Azaz a feszes asztalokon lesz sok sikeres vaklopásod, majd előbb-utóbb egy duplázás. A kisebb téten a laza játékosok ellen sok sikertelen vaklopás lesz, viszont szinte minden monsteredet is ki fogják fizetni.

A nagyon feszes, illetve nagyon laza asztalokhoz pedig a fenti elvek alapján tudod majd finomhangolni a stratégiát.

Nos, mivel már úgyis elég hosszú lett ez a fejezet, magát az indulási stratégiát a következőre hagyom.

(Király TV-sorozat forgatókönyvíró lennék, nem?)

Selindek

Pontok: 4.2 (pontozók száma: 63)
    Short Stack Strategy - A készpénzes stratégia
    72
    2007-11-10 09:00
    Hehe ez jó! :) Most hogy lebuktál, felcsaptál humoristának? :) Végül is Stand-up comedi-vel jól lehet keresni. :)
    71
    2007-11-10 02:00
    ez a pókersuli 2. az onlinepoker (avagy no limit) jelenlegi állapotához íródik( 2007 november), vagy az akkori állapotához ,amikorra ez az egész elkészül ? (kb. 2063 űrháború ?)

    mert sztem amennyit változott 1.5-2 éve a játék, annál többet fog 1.5-2 éven belül
    (wehehe nem is könnyű bizony no limitre ilyet írni, azért hajrá !)
    70
    2007-11-09 18:53
    Gratula! Mondjuk AP-n el is hiszem! Akkora idióták vannak ott hogy hihetetlen .:)
    69
    2007-11-09 18:36
    Az AP-n kapott ajándék 10 dollárral kipróbáltam ezt az SSS-t NL10-en, min. beülővel (4dollár). Csak sh-n, mert full asztal csak kettő volt :-) Allin vagy fold preflop, allin minden Ax, Kx és pár lapokkal. Pozicióból szarabbakkal is. Ha dupláztam, vagy buktam, uj asztal.

    Eredmény: fél óra alatt 23 dollár plussz. Olyan lapokkal adtak meg, hogy ihajj. Nem is kellett csak 1x mákolnom :-)
    68
    2007-11-09 17:31
    best of comment
    67
    2007-11-09 17:25
    Engem például sose érdekelt a játék szépsége, élvezete. A tudást meg semmi másban csak nyereségben lehet mérni a pókerben. Nincs szépségdíj. Főleg CG-ben... El se tudom képzelni mit lehet élvezni CG-ben. Persze a fishek élvezik, mert beszállnak minen lappal meg blöffölnek folyamatosan. Ez élvezetes játék én is kipróbáltam már, csak épp nem nyereséges. Akkor már, inkább egy nagyobb MTT-ben látok némi élvezeti faktort.
    66
    2007-11-09 16:33
    én sem szeretem a shortie-kat, akár 10 akár 20 BB-sen tolják:)

    főleg a 20 BB-seket nem szeretem, ha lemakiznak - az azért már érezhető - akkor meg is szoktam nekik írni, hogy egyrészt gyávák, másrészt elrontják mások játékát, harmadrészt, meg menjenek bingózni:)

    értelmesen (érzelemmentesen) is meg tudom indokolni, miért nem szeretem őket:
    azért, mert jelenlétükkel egy asztalnál, illetve egy potban, iszonyatosan meg tudnak bonyolítani egyszerű döntéseket is

    végeredményben a szubjektív járulékos indokok mellet természetesen a saját profitomra gyakorolt negatív hatásuk zavar elsősorban

    szubjektíve az egészséges versenyszellem illetve morálfelfogásom szerint pedig emberileg sem értem meg őket, sőt távol állnak tőlem:

    - leegyszerűsítenek egy bonyolult kompetitív játékot félkarú rabló/bingó szintre
    analógia: amikor teniszben megjelentek a bombaszerva - majd röpte játékosok
    - nem akarnak fejlődni abban amit csinálnak (a pókerben) - ez egyrészt lustaság, másrészt gyengeség
    - nem érdekli őket a játék szépsége, élvezete, így az sem, ha másokat ettől megfosztanak

    ezenkívül még azt sem szeretem, amikor ezeket felhánytorgatva elkezdik megmagyarázni, miért shortie-znak, mikor ennek csak egy oka lehet: ha direkt SSS-t akarnak játszani - most a szokásos dumákat nem akarom mind felsorolni, szimpla logikus ellenérvekkel ez a tény
    értékelem, ha valaki beírja, h pénzért/ mert nem tud pókerezni:)

    Selindeket ne bántsátok a cikkért, mert a legnagyobb igaza abban van, h akárki akárhol is áll, meg kell ismerni mindent, hogy jól tudj játszani ellene!

    a shortie-kat legyőzni nem nagy kihívás, gyakorlatilag 3-4 leosztásból be lehet lőni a range-üket, és kis ráhagyással az átlaga feletti lapokkal lehet őket aprítani

    fő kártékony hatásuk nem is ez, hanem, amikor puszta jelenlétükkel belepiszkítanak olyan potokba, amikben nagyobb stack-ek játsza(ná)nak

    persze úgy is fogalmazhatunk, hogy éppen a póker szépsége, amikor állandóan újabb és újabb bonyolult döntési helyzet keletkezik, és ebben pl, a különböző stack-méret egy nagy faktor, de én összességében mégis úgy érzem, hogy a játék leegyszerűsítése, lebutítása irányába hat egy shortie jelenléte, és azzal, hogy reagálni kell rá, mást is lehúz kicst az ő szintjére

    ne sértődjön meg senki, én elfogadom, ha valakinél a minimális plusszos rövidtávú pénztermelés ekkora prioritás minden fent említett érvvel szemben, és a játék részének tekintem a shortiekat - irtom is őket rendesen:) - csak nem értem meg őket

    a shortstackelésnek ugyanis nincs jövője - az egyén szempontjából sem

    ha már valaki csinál valamit, miért nem akar abban fejlődni?

    miért kell videópóker élményhez valódi pókerasztalhoz ülni?

    najó, túlragoztam

    egyébként meg várom a termekben a min buyin-ok megemelését lassacskán, mint ahogy ez a legmagasabb téteken elkezdődött

    addig is a jelszavam: "No respect for shorties!":))
    65
    2007-11-09 15:39
    Nyilván más a stratégia. A fish az meg fish. Nem játszik semmilyen stratégiát, csak épp anyival ült be. A 90%a a SSekenek fish aki "félti a pénzecskéjét". Azok ellen mindenkinek előnye van. Én csak elméletileg jegyeztem meg ezt a HU-t. Biztos nem lehet túl nagy nyereséget csinálni.

    Luckyloser: Igazad van a SSS nem olyan hatékony ha az asztalnál más SSekek is vannak. Fullringnél akkor jó ha maximum 2 SS van rajtad kívül, de inkább csak egy legyen. Nem hiszem hogy attól félni kellene hogy hirtelen elszaporodnak.
    64
    2007-11-09 15:27
    De nyilván HU-ban nem tud az SS csak a tuti lapokra várni, és azzal allin-t tolni, minden mást meg dobni. Illetve nem a Full ringen megszokott lapok lesznek azok amivel mindent be kell tolni, emiatt nem nagyon lehet igazi SSS játékot játszani HU.
    Amúgy meg én igenis szeretném, ha mondjuk minden HU partimban az ellenfélnél 20BB, nálam meg 100BB lenne. Mert valamiért mégsem érzem egyenlőnek az esélyeket. :)

    Persze ha azokra gondolsz, akik beülnek a HU asztalhoz min. beülővel, az első két leosztásban elviszik a vakot, meg esetleg még valamennyit hozzá aztán kiülnek, akkor igazad van. Ilyekor nincs előnyöm velük szemben. Minden más esetben már előre örülök, hogy végre itt egy fish, aki félti a pénzecskéjét. Általában sikerül is lehúzni.
    63
    2007-11-09 14:40
    "Szvsz ha működik a stratégiád mondjuk NL$10en akkor próbáld ki NL$25-ön. Ha ott is működik a próbáld meg NL$50en. Nagyobb tétre nem igazán ajánlják ott már ki kell tanulni a full beülőst."

    Így viszont aki nem vált, végérvényesen "small stake grinder" marad, és vissza is kanyarodtunk oda, hogy miért nem jó ezek elszaporodása. Az SS-ek azzal jönnek, hogy ne sírjanak a full beülősök, hanem tanuljanak meg az SS-ek ellen játszani. Csak azt nem veszik észre, hogy az ő játékuk is veszít a hatékonyságából azzal, hogy egy asztalnál 5+ SS ül.

    P.S.: A vicc az egészben az, hogy igazából nem is vagyok érintett, mert magasabb téteken játszom, és ott nem ilyen vészes a helyzet, mégis én lettem a kérdésben az első számú közellenség. Pedig csak a játékot akartam védeni.
    62
    2007-11-09 14:02
    Miért a full beülősnek milyen előnye lesz a 20BBs ellen HUban? Semmi. Olyan mintha ő is 20BBvel ülne. Tehát egyenlők az esélyek. Más kérdés hogy megéri-e CG-ben ketten maradni a rake miatt.
    61
    2007-11-09 13:58
    Van egy magyar oldal ahol SSS-t tanítanak de az 20BBs. Szerintem sokan félreértették a cikket már kezdetektől fogva(többek közt én is) mert ez egyelőre a 10BB stratégiát tárgyalja, és nem a 20BBst.Olyan oldalról ahol 10BBs van leírva nem tudok.
    60
    2007-11-09 13:51
    ha HU-olsz SS-el ellen az neked mér lesz jó???semmi előnyöd nem lesz a full beülőshöz képest + ha nyersz egyből ülhetsz is ki..
    HU-ban pont az a jó ha kiismered az ellenfeled és aztán egy partyban elszeded az összes pénzét, vagy folyamatosan leamortizálod..
    59
    2007-11-09 13:44
    Sejtem melyik oldalról beszélsz, de az első részben szerepel, hogy ez az egész honnan származik. Ráadásul szerintem az a másik oldal sem írja, hogy ezt ők találták ki.
    58
    2007-11-09 13:40
    "Sanyivan: fix limiten nem tök mindegy mennyivel ülsz be????vagy a többiek mennyivel ülnek benn???ne fárassz már!!"

    Randall:
    Pontosan az a lényeg, hogy teljesen mindegy mennyivel ülsz be. Fix emelések vannak, így ha nyerni akarsz, akkor nem tudsz "külön úton járni" (pl. preflop vagy postflop all-in), tehát "normálisan" kell megjátszanod a lapodat. Tehát az SSS FL-en nem működik.
    Ebből következik az is, hogy megvan a magas potátlag, szépen termelődik a rake, ami egy bónusz kiszedéséhez kell.
    De inkább nem fárasztalak...
    57
    2007-11-09 13:40
    jó pofa vagy :-), de mondom ahelyett hogy saját cikkekre koncentrálna magát az OPHU ( amit én is nagyon várok) inkább át másolja arról az oldalról a cikket. Hát igen nem rossz dolog, másolni könnyebb, csak így tovább.
    56
    2007-11-09 13:27
    Lehet hogy o Ed Miller:D
    55
    2007-11-09 13:23
    Ez már a harmadik postja ugyanezzel a szöveggel... 4ből 3 hsz a Gyerekek: stb. szöveg :)
    54
    2007-11-09 13:21
    lol, ez a hét post-ja :)
    sztem szólj annak a másik oldalnak, hogy vegyék le a cikket, mert mindenki ismeri, és tudja, hogy honnan lett átfogalmazva, és Ed Miller (aki egyébként Sklansky-től lopta) majd jól beperel mindenkit :)
    ----------

     "50%-om van ellened" - jah, igen. Vagy lemákolsz, vagy nem...

    53
    2007-11-09 13:01
    Gyerekek: Ezt a kis letétes stratégiát nem kellene ide betenni. Már ismerem ezt a stratégiát és azt is tudom, hogy honann irtátok ki vagyis ugyanaz a szöveg csak átfogalmaztátok. Sztem vegyétek (Selindek) ki a cikket, mert gondok lehetnek a konkurenciával ( onnan van kiírva, ki másolva). Inkább koncentráljatok a saját cikkekre és ne másoljátok ki máshonnan, mert ez így egyáltalán nem profi.