Kismalac, kismalac, engedj... BEKK!

Avagy a "varázslatos" harmadik évad hangjai, immáron "emelt" hangminőségben. Persze a léc még mindig nem túl magas. :)

Utolsó kommentek

  • 46 : Lustaság
    traz - 2015-10-08 03:52:09
  • -->
  • 46 : Lustaság
    zeon - 2015-10-07 23:54:51
  • -->
  • 46 : Lustaság
    zeon - 2015-10-07 12:38:02
  • -->
  • 46 : Lustaság
    traz - 2015-10-07 09:50:21
  • -->
  • 46 : Lustaság
    _user_31373 - 2015-10-06 14:58:16
  • -->
  • 40 : Szomorú ez, kéremszépen!
    traz - 2014-12-25 22:24:34
  • -->
  • 40 : Szomorú ez, kéremszépen!
    zeon - 2014-12-25 16:44:06
  • -->
  • 35 : Kicsit elveszett
    traz - 2014-10-01 08:58:01
  • -->
  • 35 : Kicsit elveszett
    _user_31373 - 2014-09-28 11:11:51
  • -->
  • 35 : Kicsit elveszett
    zeon - 2014-09-28 08:01:35
  • -->
  • 33 : Na szép...
    traz - 2014-08-10 15:38:44
  • -->
  • 33 : Na szép...
    _user_31373 - 2014-08-10 15:32:03
  • -->
  • 33 : Na szép...
    traz - 2014-08-10 14:13:18
  • -->
  • 33 : Na szép...
    _user_31373 - 2014-08-09 21:12:18
  • -->
  • 32 : DUMDUDUM!
    traz - 2014-08-04 22:01:24
  • -->

26 : Az új szezon, némileg új fazonnal

  • 2014-04-21 15:20:53
  • traz


A múltkor már említettem, hogy tervem szerint átállok a totál free loopokra. Nem voltam benne biztos hogy véglegesen (azóta ez már biztossá vált), az egészet attól tettem függővé hogy miket sikerül összehozni... Nos, az eddigi eredményekkel elégedett vagyok. :)
Összességében azt gondolom, hogy mióta nem "gyári" loopokat használok, valahogy sokkal természetesebb hangzású dolgok jönnek össze, arról nem is beszélve hogy mennyivel kreatívabb és összetettebb dolgokat csinálnak a "lelkes amatőr"-ök (akik közül sokan nem is annyira amatőrök, fórumot olvasgatva van köztük akinek már 18 albuma jelent meg az usaban).

Ha már ennyire előreszaladtam, azt hiszem kicsit bővebben ki kell fejtenem a forrásaimat. Alapvetően három helyről szerzem be a loopokat. Kettő közülük online bolt, ahol időről időre felpakolnak egy-egy ingyenesen letölthető csomagot (stayonbeat.com és musicradar.com), a legfontosabb forrásom azonban a harmadik, looperman.com nevű site. Ezt konkrétan azért hozták létre hogy az emberkék felpakolják "közös használatra" a saját maguk által készített dolgaikat, amiket mások jogdíjmentesen felhasználhatnak természetesen. Van jó néhány emberke brutáljó cuccokat tölt fel...

Ami a legjobb, kész számokat is fel lehet tölteni (max ötvenet felhasználónként, ez lényegesen több mint máshol általában), sőt, ezek közül egy számot ki is lehet választani "featured"-ként, ami időről-időre kikerül a főoldalra is (instant playbuttonnal) ami rendesen megdobja a meghallgatási rátát. Kicsit hasonlóképpen van megoldva mint itt az OPHUn a pontozás, aki gyakrabban használja az oldalt (kommentel stb) annak gyakrabban kerül ki a száma a főoldalra. Persze a rendszer (mint semmilyen más...) nem tökéletes, de viszonylag jól működik és kevés a troll az oldalon, nincsen szétspammelve. Plusz a tulaj(ok?) a jelek szerint tényleg odafigyel az oldalra, egyszer találkoztam olyannal hogy egy loopnál a download link egy másik loopra mutatott, írtam hozzá erről egy commentet és egy órán belül már kaptam is egy privát üzenetet hogy most próbáljam meg. Nem semmi, szerintem kb folyamatos monitoring mehet a kommentekre.

Mielőtt feltöltöttem volna az első számomat, alaposan körülnéztem az oldalon, sok számot meghallgattam, nézegettem a statisztikákat - kíváncsi voltam hogy mire lehet számítani, hogyan lehet értelmezni. Lehet likeolgatni is a trackeket, de úgy vettem észre hogy azt valahogy nem szívesen használják az emberek, inkább csak az "ismerősök" számait lájkolgatják, a mérvadó az a letöltések száma - ha valami nem tetszik akkor azt tuti nem tölti le ugye magának az ember...

Azt tapasztaltam hogy a (szerintem) legjobb számok általában olyan 10% körüli meghallgatás/letöltési rátával rendelkeznek, efelett csak nagyon ritkán lehet bármit is találni és az már igen-igen király, nem éppen amatőr hangzású szám (kizárólag olyanokat láttam amilyeneket én a büdös életben nem fogok tudni csinálni :D).
Ennek megfelelően be is lőttem magamnak egy hosszútávú célt, nevezetesen hogy 5%+ letöltési rátával elégedett lennék (az alatt viszonylag kevés olyan számmal találkoztam amire azt mondanám hogy máskor is meghallgatnám).

Ami az első számomat illeti, elég érdekesre sikeredett szerintem. Zeon különösen frászt fog kapni tőle, mert ebben aztán TÉNYLEG igazi kavalkád jött össze. :D

Miután feltöltöttem, kíváncsian vártam a reakciókat (egyáltalán hogy lesz-e valami reakció)... Nem kis meglepetésemre "új hús"-ként is meglehetősen sok commentet kaptam, ráadásul tízből kilenc pozitív volt, egyetlen emberke volt akinek nem tetszett (mondjuk neki nagyon nem :D). Sőt, az egyik kommentet a loopradio.net egyik DJ-je írta, neki konkrétan annyira tetszett hogy beválogatta az élő adásába - annak ellenére hogy mint megjegyezte, dolgozni kéne még a keverésen mert nem tökéletes.

Itt jegyezném meg, hogy ennek a számnak köszönhetően szert tettem egy új barátra is - az egyik felhasznált loopot egy magyar srác készítette, amit ahogy az illik meg is köszöntem neki. Nem vártam különösebb reakciót, de meglepetésemre elég lelkesen írt vissza - nagyon tetszett neki a szám -, aztán később is rendszeresen használtam(om) a loopjait mert nagyon jó dolgokat tölt fel, mondhatni a top feltöltők között van mind mennyiségben, mind minőségben. Azóta is tartjuk a kapcsolatot... Már ezért megérte belefogni.

Többek között ő is megemlítette hogy szerinte kissé túlzásba estem egy-egy csatorna hangerejével, úgyhogy elhatároztam hogy megpróbálok javítani rajta. Az elkövetkező kb bő hónapban nem kevesebb mint négy alkalommal módosítottam rajta. Először (leginkább) visszavettem pár csatornát (végül ez a verzió ment a loopradion), de aztán nem voltam elégedett az eredménnyel - a balansz jobb lett, az eredeti valahogy sokkal átütőbb hangzású volt és emiatt jobban tetszett. Második alkalommal visszaerősítettem némiképpen pár csatornát, de ezt is kevésnek találtam, így harmadik alkalommal is erősítettem egy-kettőt.

A negyedik alkalommal belenyúltam a szerkezetbe is, volt két-három helyen egy-egy tíz másodperc körüli időszak ahol egyszerűen feleslegesen szólt egy gitár - ezt kivettem, egy-két csatornán erősítettem egy picit, egy-két csatornán gyengítettem és végre elmondhattam hogy nagyjából elégedett vagyok a végeredménnyel amellett hogy az egyensúly is jobb mint eredetileg.

Összességében véve úgy gondolom hogy egy igen aranyos kis szám lett belőle, érdekes hogy valahogy mennyire más a hangzása mint azoknak amiket a magix soundpoolokból csináltam - valahogy sokkal élettelibb. De elég a szövegből...




Bónusz : még csak félig volt készen (a csatornák bő fele még hiányzott), de már annyira tetszett a szám, hogy elhatároztam hogy csinálok belőle egy "minimalista" verziót is. Érdekes hogy alapvetően ugyanaz szól, de valahogy mégis más hangulata van dobok nélkül...
Persze ez a verzió természetesen kapott némi balansz optimalizálást is (illetve nem teljesen ugyanaz szól mint a full verzióban, apróbb módosítások történtek, de a különbség gyakorlatilag észrevehetetlen). Ha az előző tetszett, szerintem érdemes ezt is meghallgatni.


Köszönöm!
0
1
0
Nem tetszik!
0
Pontok: 5 (pontozók száma: 1)

Hozzászólások...

zeon 2014-04-23 14:57:41
ok, legalább tanultam valamit :)
traz 2014-04-23 14:19:19
Szerintem félreértesz...
A sony acidnak pont ez (is) az legnagyobb erőssége - rendkívül könnyű kezelni, ráadásul sok más progival ellentétben majdnem minden formátumot ismer. Egyszerűbben meg sem lehetne ezt oldani. :)
Nem igazán kell érteni hozzá, pont azért választottam ezt mert semmi csicsa nincsen benne, tök olyan mintha windowsban egy szabadon méretezhető excel táblázatot szerkesztenél és az explorerből huzigálnád rá a fileokat. Alapfokon bárki tudja használni, persze a spéci dolgokhoz (effektezés, ilyesmik) már szükséges némi tapasztalat, vagy hogy az ember értsen hozzá és tudja hogy mit akar csinálni. :)

Amit te mondasz, azaz két loop összemosását a progi totál automatikusan megoldja. Ha egy sávban két loop egymásra kerül, a "közös időszakban" a korábbinak automatikusan leviszi, a másiknak felhozza a hangerejét (vizuálisan is jelzi).

Más kérdés hogy általában minden egyes loopot külön sávba tesz az ember hogy külön tudja effektezni. (hacsak nem ugyanazon beállítású két loop, én azonban elvből kerülöm az olyan loopok használatát amiket egymáshoz terveztek és emiatt igyekszem minél több emberke munkáit használni ami azt is jelenti hogy minden loop egyedi beállítást igényel mert ahány ember, annyi alapbeállítással dolgozik...)
Gond azonban ekkor sincsen, mert minden egyes loopnak egyetlen egérmozdulattal és klikkel állítható hangerő felfutás/lecsengés (plusz kiválasztható hogy milyen módon, gyorsan, lassan, lineárisan, középen kitartva). Akinek ez nem elég, az rátehet minden egyes trackre egy volume FXet, és egészen finoman tetszés szerint fel-le állítgathatja.

Mint írtam, azért használom ritkán, mert egész egyszerűen bár sokszor jó ötletnek tűnik, a gyakorlatban ritkán hangzik jól. Egyébként pont ennek a számnak a végén használom is, nem emlékszem már hogy amit hallasz az három vagy négy zongora loop egymásba mosva. Itt jól hangzik, szinte észre sem lehet venni hogy az nem egy. :)
zeon 2014-04-22 19:59:41
nem értek hozzá, bár gondolom van rá egyszerűbb technika, amivel a loopokat egymásra lehet rétegezni (bár sejtem, hogy nem olcsó).
traz 2014-04-22 10:27:09
Tudom hogy hihetetlenül fog hangozni, de meglehetősen sokszor élek ezzel a lehetőséggel. :)
Igaz, főleg korábban használtam ki ezt a lehetőséget, mostanában kevesebbet használom. Legnyilvánvalóbb példának a comet-et tudnám felhozni, ott egyértelműen hallani őket.

Van egy olyan hátránya a dolognak hogy szétcsúszik tőle a track szerkezete... Általában (szinte kivétel nélkül) ugye a loopok úgy vannak megcsinálva hogy egész ütemet töltsenek ki (a gyakorlatban ugye ez azt jelenti hogy kivétel nélkül kerek másodperc hosszúak). Ennek megfelelően könnyű őket használni a szerkesztőben, mert csak ráhúzza az ember nagyjából és automatikusan a helyére igazítja. Ahhoz hogy egy picit (és tényleg csak egy picit) arrébb tedd, vagy ki kell kapcsolni a notera igazítást és akkor minden egyes loopot nagyon pontosan a helyére kell csúsztatni az egérrel (ha visszakapcsolod az igazítást, visszacsúsztatja ha akár csak véletlen is ráklikkelsz a sávra) vagy pedig baromira rá kell zoomolni és akkor átláthatatlan lesz a szerkezet - ne felejtsd el hogy általában kb olyan húsz sávot biztos használok amit már önmagában nehéz átlátni mert fel-le kell scrollozni :D -, és ha az egyik arrébb kerül, szétcsúszik az egész és rohadt nehéz megkeresni, hol cseszte el az ember. :)
Plusz onnantól kezdve minden loopot csúsztatni kell annyival - hacsak nincsen csend a számban, ahol vissza lehet térni az időzítésel -, ami önmagában megtöbbszörözi a szerkesztés idejét.

Ugyanakkor azt is hozzá kell tenni hogy bár sokszor jó ötletnek tűnik, de az eredménye csak néhány esetben hangzik jól, legtöbbször azonban nem. Inkább max egy-két sávval szoktam alkalmazni, amikor túl "tájidegen" volna nélküle a váltás (pl azért mert a váltás utáni loopok többsége egy kis szünettel indul, az előtte lévők meg nem azzal végződnek és hülyén hangzana egy tizedmásodperces csend is a számban). Általában akkor jó ha észre sem veszi az ember hogy ott egy kis csalás van a ritmusban. :)
zeon 2014-04-22 07:28:48
ez pl egészen tetszik!
a kavalkáddal önmagában viszont sose volt gondom :)
kérdés: mi lenne, ha pár váltásnál egymásba csúsztatnád a loopokat?
rövid átfedés közben egyikről le a hang,másikon fel.
(nem konkrétan ennél a számnál gondoltam)