• 2006-04-28 13:34:52
  • Bob Ciaffone

Vitatott hold’em leosztások III.

Az előző két írásomban elmagyaráztam, hogy társszerzőm, Jim Brier és én a könyvünk, a Middle Limit Hold’em újranyomásán dolgozunk, és így lehetőségünk van megváltoztatni benne néhány választ, amit a felvetett pókerproblémákra adtunk. Az előző és a mostani cikkben közölt leosztások abból a kilencből valók, amelyeket átnéztünk. Ezek sok vitát gerjesztettek, amelyekben mindkét oldalról számos szakértő vett részt. Végül csak egy leosztást vettünk ki a könyvből, és a többire adott válaszainkat nem változtattuk meg (bár a jobb érthetőség kedvéért némelyiket átírtuk). Lássunk pár problémát, ami vitát okozott! Az 5. leosztással kezdem, mert az előző négy már szerepelt a korábbi írásaimban.

5. leosztás (10-20 $): Középső pozícióból emelsz ♠Q ♦Q-val, a nagy vak és a két limpelő tartja. 105 $ és öt játékos van a potban. A flop ♣K ♣9 ♠5, amivel második párod lett (alacsonyabb a legmagasabb párnál, de magasabb a középső, kilences párnál). Előtted passzolnak. Mit kellene tenned?

Válasz a könyvben: Passzolj! Miután három játékos passzolt, a nyitásnak több értelme van akkor, ha nem emeltél flop előtt. De az, hogy Te voltál a flop előtti emelő, azt jelenti, lehetséges, hogy az ellenfelek csak „passzoltak az emelő előtt”, így egy király nem kizárt. Négy ellenféllel, két azonos színű kártyával, egy királlyal – amelyhez még egy olyan kártya is van, amellyel sort alkothat – a flopban, passzolnod kell.

Kritikusaink mondják: Nyiss! Nem kellene azt feltételezned, hogy a lapod nem jó. Nem akarsz ingyenkártyát adni egy ásszal vagy alacsonyabb párral rendelkező ellenfélnek.

Kommentárunk: Amikor az asztal legmagasabb lapja ász vagy király, és a Te kezedben csak eggyel alacsonyabb értékű pár van, nem valószínű, hogy egy ingyenkártya bántana téged. Vagy nincs magasabb kártya, vagy legfeljebb egy. Ezzel a típusú lappal kevésbé veszélyes ingyenkártyát adni, mintha közepes pár lenne a kezedben, mondjuk tízesek. Itt ha valakinek van egy ásza, akkor csak három outja van ahhoz, hogy megverjen, és ha valakinek pár van a kezében, akkor mindössze kettő. Biztosan van bizonyos számú ellenfél, amennyinél már túl kockázatosnak tartod a nyitást második párral. Nálunk ez a szám rendszerint négy. A problémát súlyosbítja, hogy az esetleges flush húzólap és a két játékzónába tartozó kártya miatt nehéz lesz eldönteni, vajon nyiss-e a turnnél vagy se. Így nem vagy olyan helyzetben, hogy szerencsét próbálhass. Esetleg utazásra indulsz ahelyett, hogy csak egyetlen lépést tennél. Ehhez hozzáadódik a nyitás gyanús volta, amennyiben flop előtt emeltél. Az, hogy mindenki passzolt előtted, nem ugyanaz a helyzet, mint amikor minden játékos passzol nem emelt pot esetén. A többi játékos egyike vagy akár több is, erős lapot tarthat a kezében, remélve, hogy tipikus flop előtti emelő leszel, és nyitsz a flopnál. Így a nyitás most inkább egy passz utáni emeléshez vezethet, mint egy ingyenkártyához a turnnél. Számunkra négy ellenfél túl sok ahhoz, hogy agresszívek legyünk, amikor csak második párunk van, különösen, ha megengedhetjük magunknak, hogy ingyenkártyát adjunk, mivel a kézben lévő párunk magas értékű.

6. leosztás (10-20 $): Az osztó helyén ülsz ♣A ♣T-zel. Két korai pozíciós és két középső pozíciós játékos limpel be, Úgy döntesz, hogy variálsz a játékodon, és emelsz. Mindenki tartja. 140 $ van a potban és 7 játékos. A flop ♥K ♣9 ♣8, ami nut flush húzólapot és egy flopnál magasabb kártyát – az ászt – ad neked. Mindenki passzol, és Te nyitsz. Egy korai pozíciós és egy középső pozíciós játékos tart. 170 $ van a potban, és három játékos. A turn ♦2. Passzolnak előtted, és Te nyitsz. Mindkét ellenfél tart. 230 $ van a potban. A river ♥8. Mindkét játékos passzol. Mit kellene tenned?

Válasz a könyvben: Nyiss! Két ellenfél ellen egy magányos ász valószínűleg nem lesz elég, hogy túlélje a terítést. Megér egy újabb tétet, hogy megpróbálj eldobatni egy közepes vagy legalacsonyabb párt.

Kritikusaink mondják: Ez nem jó blöff. Két ellenfeled van. Mivel mindketten tartották turnnél a nyitásodat, nagyon valószínű, hogy legalább egyiküknek párja van, és tartani fog itt is. A blöff esetleg működhetne egy ellenfél ellen, mivel ésszerű esély van arra, hogy húzólapja van, de két ellenfél esetén valószínűtlen, hogy egyiküknek sincs kész lapja.

Kommentárunk: Egyetértünk azzal, hogy rendkívül valószínű, hogy tartani fogják a téted. De mivel 230 $ van a potban, ha a blöfföd 90%-ban elbukik, még akkor is nyereséges vagy. Mivel turnnél a nyitás mellett döntöttél, ahelyett, hogy elfogadtad volna az ingyenkártyát, kész lapot jeleztél, nem húzólapot. Ha afféle pókert játszol, mint mi (óvatos vagy a flopnál), az ellenfelek feszes játékosnak tartanak. Ez lehetőség arra, hogy kihasználd a rólad kialakult képet. Bár bizonyos ellenfelek ellen nem blöffölnél az ilyen típusú helyzetekben, átlagos játékosok ellen van esélye a blöffnek. Különösen mivel általános játékstílusunk – ami kemény feltételeket szab az induló lapoknak – feszes képet alakít ki rólunk.


7. leosztás (20-40 $): A nagy vak helyén ülsz ♥A ♠K-lyal. Egy középső pozíciós játékos tartja a nagy vakot, egy másik emel, és mindenki más bedobja előtted. Te tartasz, akárcsak a középső pozíciós limpelő. 130 $ van a potban, és három játékos. Flopra ♥J ♦7 ♣3 jön, neked két ennél magasabb kártyád van. A flop előtti emelőig csak passzoltok, ő pedig nyit. Te tartod, a másik játékos bedobja. 170 $ van a potban, és két játékos. A turn ♠J. Mit kellene tenned?

Válasz a könyvben: Nyiss! Ez jó alkalom a blöffre. Tartóként van bizonyos előnyöd az emelővel szemben. A Te lapod sokkal inkább illeszkedhetett a flophoz, mint a flop előtti emelőé, így turnnél vagy rivernél jelezhetsz valamilyen erős lapot. Itt bubi drillt jelzel, nagy vakként tartottál, és az ellenfelednél nem kell bubira számítani. Ha emel, bedobhatod. De gyakran be fogja dobni, attól félve, hogy csak két outja van, amennyiben pár van a kezében, vagy éppen nincs outja, ha két, az asztalnál magasabb kártyája van. (Az A-K-ok közti küzdelem meglehetősen gyakori a hold’emben, és nagyon sok közülük nem potosztással végződik.)

Kritikusaink mondják: Ez nem jó helyzet blöffölni. Ha bubid van, miért nem nyitottál flopnál legmagasabb párral? A nyitásod nagyon gyanúsnak tűnik, és szinte mindig tartani fogják. Ha blöffölni szándékoztál, támadni vagy passz után emelni kellett volna flopnál. Ha blöffölni akarsz turnnél, jobban tennéd, ha passzolnál, és aztán emelnél, ha ellenfeled nyit. Ez sokkal erőteljesebb lépés, és jobb esélyeket biztosít számodra a pot megnyerésére. Ha ő szintén passzol, ingyenkártyát kaptál, és tudod, hogy nem valószínű, hogy az asztalnál magasabb párja van, így a Te A-K-od jó lehet.

Kommentárunk: Igaz, hogy ha legmagasabb párunk vagy még jobb lapunk van, valószínűleg licitálnánk a flopnál: nyitnánk, vagy passz után emelnénk. Mennyire ismeri az ellenfél a játékstílusunkat? Sok játékos van, akinél lehet bubi ilyen helyzetben. Így az a kérdés merül fel, kivel vagyunk a potban, és mennyire ismeri a játékunkat. Azt is figyelembe kell vennünk, hogy attól, hogy egy ellenfélnek gyanús a nyitásunk, még bedobhatja. Hányszor hallottad pókerezés közben: „Nem hiszek neked, de nincs semmim.”, és az ellenfél bedobja. Így egy tipikus játékos ellen ésszerű a blöff. Azt gondoljuk, hogy kritikusainknak bizonyos értelemben igazuk van. Passz utáni emeléssel flopnál, vagy éppen turnnél meggyőzőbben jelezhetnéd a bubidat. Ha tudtuk volna, hogy bubi jön turnnél, emeltünk volna a passzunk után. De nem tudtuk, és nem kellene szükségszerűen feladni azt az ötletet, hogy kihasználjuk a bubit, csak azért, mert nem mi nyitottunk vagy emeltünk passz után. Egy ravasz ellenféllel szemben, aki ismeri a játékstílusunkat, a kritikusainknak igazuk lehet. De egy 20-40 $-os játékban, bizonytalan játékossal szemben a blöff nagyon ésszerű ebben a helyzetben.

©Bob Ciaffone

Fordította: brian

Még nem pontozták
    Bob Ciaffone cikkei
    149
    2006-11-08 11:14
    Lenne egy kérdésem. A Három ellenfél című cikk így kezdődik: "Egy korábbi írásomban azt tárgyaltam, hogyan húzzuk meg a határt az indulólapok és a flop előtt eldobandó lapok között." Engem ez a cikk érdekelne, mert ezt nem találtam, lehet, hogy nem is lett lefordítva... ha igen örömmel venném ha közzétenné valaki aki ezzel foglalkozik! :) Köszönöm!
    148
    2006-11-07 11:32
    Bob cikkei kezdenek megint tartalmasak lenni! :) Ez pl tetszik.
    Azért szeretem mert, ugyan sok bennük (én szerintem) az álltalánosság {ezt úgy értem, hogy ha elkezdesz pókert játszani és utána olvasod ezeket a cikkeket, nálam legalábbis így volt, akkor sok olyan dolgot találsz bennük ami "józan paraszti ésszel" természetes, viszont a cikkek jó tulajdonsága, hogy tudatosítják benned ezeket és szerintem ami a leginkább jó bennük a különböző szituációk leírásával, hogy gondolkodásra késztetnek a játékról!!} mégis nagyon szerteágazóan sokszinű és összetett stratégiai megfontolások alakíthatóak és leshetők el az olvasásuk közben! Emelett a folyamatos játék és mint írtam a játékról való gondolkodás az ami sikert hozhat mindenki játékában és Bob cikkei a legalkalmasabbak erre! (Biztos vannak még sokan jó póker-cikkírók, de őket nem ismerem sajnos! :( az itt megismerteken kívül)
    147
    2006-11-06 22:53
    Na most megmondta az igazat ez a jóember, alacsony limiten a sok hülye úgyis bemákol.
    146
    2006-10-26 11:13
    "Tegyük fel, hogy két piros dámád van" :)
    145
    2006-10-26 09:33
    mondjuk a ket Q miatt a halálkártya nem annyira halál.. sor esély eléggé csekély.. ha meg az egyik treff akkor megjobb straight flush húzólappal:) a cikk nem rossz de a peldan kicsit tobbet is gondolkodhatott volna:) (meg azert preflop licitalas nelkul eleg altalanosra sikerult, ha a QQ emelésünket tartottak akkor az A szerintem pont halálkártya:)
    144
    2006-10-25 19:27
    Végre egy jó cikk. Mostanában kicsit laposak voltak ezek a Ciaffone- írások, de ez jól használható.
    143
    2006-10-05 13:15
    Igen, szerintem is! Én hasznosnak bizonyuló tanácsokat kaptam a cikkei olvasása nyomán, nameg (mivel nem olyan régóta pókerezem) rávilágított pár dologra, hogy mikor mire kell(ene:) odafigyelni!
    Köszönet brian-nak a fordításokért való fáradozásaiért, várom a kövi cikket.
    Ez a mostani is érdekes volt!
    142
    2006-10-04 18:56
    akarki akarmit mond Ciaffone cikkei szerintem jok.
    a mostaniban (ellenfelek ertekelese) is nagyon jo a felsorolas, mire figyeljunk az ellenfeleknel.
    141
    2006-09-09 15:24
    off, de tetszik, hogy ilyen gyorsan reagálsz a felmerülő igényekre! Ha nem mondtam volna még: király a portál, tényleg jól szervezett! ;)
    (azért az tényleg nem buli, ha több száz topik közt kellene majd kattintgatni)
    140
    2006-09-09 13:48
    Szerintem ha lenne egy mappa minden szerzőnek akkor nem lenne zavaró. Így nincs is értelme bele olvasni az adott topikokba, mert egyszerűen követhetetlen, hogy melyik cikkről van szó(kivétel a legújabb). Pláne, ha valaki most áll neki visszamenőleg elolvasni egy cikket akkor esélye sincs hogy az esetleg arról kialakult vitát is hozzá tudja olvasni.
    (bocs hogy ide írtam még ezt, ha már majd tártalan töröljétek nyugodtan)
    139
    2006-09-09 13:35
    Elvileg lehetne kulon topik miden cikkhey, de biztosan jo lenne meg 200 uj topik?

    Kiirtam egy szavazast errol. (Mondjuk a regi cikkekhez már nem lesz külön topik semmiképpen sem.)
    138
    2006-09-09 10:31
    Nem, én is.
    De ez van a pókersulival és a negreanus cikkekkel is.
    137
    2006-09-09 10:26
    nem. én is így érzem ;)
    136
    2006-09-05 13:19
    Csak én érzem úgy, hogy baromi zavar, hogy ömlesztve vannak az összes cikkhez a commentek?
    135
    2006-08-08 15:34
    Háát talán erre szokták volt mondani, hogy ja.
    Tegnap éjjel QQ -mat 5-ös kickerrböl turn river 55 set-tel csapták agyon, következő körben Q végü flushömet K flush-sel végezték ki.Ezzel nékem végem volt, pedig nem is álltam rosszul (1215-ből így 82.helyre futottam csak :(.Szóval free-ken ahol nincs rebuy elég ha 1* rossz irányból fúj a szél és máris szembe h* magad, oszt csókolom.
    Pokerben lehetsz szép is meg ügyes is (mint pl.ÉN :) de free-ben nem az győz aki nyer hanem aki nem veszít.
    Nna.
    Bölcselkedtem nektek, lehet fish-ezni.
    //Az AA legyen veletek, nekem elég a river is.//
    134
    2006-08-06 18:33
    jó kis cikk, tanulságos :)
    133
    2006-07-19 16:40
    Szerintem ez már kicsit topikidegen, de nem lehet site nélkül kijelenteni, hogy mi a mikro, és mi a low limit. pl b2b FL holdemen olyan kevés fix limit player van, hogy egy hatos asztalon teljesen attól függ, kikkel kerülsz össze... Sőt, ugyanigy pl wageren még a napszak sem mindegy!
    Azt hiszem abban azért egyetérthetünk, hogy 25 cent és alatta mindenképp mikro, de 50 centen már néha egész jól használható a pokersuli
    ----------

     "50%-om van ellened" - jah, igen. Vagy lemákolsz, vagy nem...

    132
    2006-07-19 16:22
    Ok, ez világos.
    Sőt használom is, de az esetkeg nagy %-ban semmit nem jelent (az én szintemen)
    131
    2006-07-19 16:05
    nem biztos h érdemes nevetni
    ugyanis nagyobb limiten a minimum bet lehet simán egy jó kis taktika, csak ki kell figyelni az asztalnál ülő enemiket
    NL-en 50-en v inkább 100-on egy csomószor van h aki minimumbetel "próbabet" vagyis bepróbálkozik azt vmi agresszor "kapásból" úgy h nincs is lapja max A magasa úgy visszaraiseli h csak dörren, ekkor normál esetben minimumbetelő fold

    azonban
    ezért jó ha nálunk van a nut: és mi minimumbet rá nagy agresszor reraise majd mimeg kurva nagy reraise és kasza

    persze ez nagyon ritka sokat kell ülni meg figyelni meg tényleg egy nut meg agresszív emberke kell hozzá de belehet így szopatni
    130
    2006-07-19 16:04
    Szerintem online FL-en 1/2-ig van a micro limit, 5/10-ig a low limit, utána middle, majd 40/80-tól már high.