Utolsó kommentek

  • Mivégre is?
    _user_12317 - 2012-05-06 18:13:56
  • -->
  • Mivégre is?
    _user_12680 - 2012-05-06 13:02:17
  • -->
  • Ecce homo
    PAPASAS - 2012-04-26 23:44:10
  • -->
  • Istenítélet
    _user_12317 - 2012-04-16 01:36:17
  • -->
  • Istenítélet
    _user_40643 - 2012-04-16 00:17:56
  • -->
  • Istenítélet
    _user_53983 - 2012-04-15 23:37:40
  • -->
  • Hol gyengéden
    _user_7593 - 2012-04-05 07:34:20
  • -->
  • Hol gyengéden
    _user_9625 - 2012-04-05 00:56:35
  • -->
  • Ha elfogyott
    _user_12317 - 2012-04-04 13:18:01
  • -->
  • Ha elfogyott
    _user_7593 - 2012-04-04 12:52:25
  • -->
  • Megnyílni előtted
    _user_12317 - 2012-04-03 12:31:05
  • -->
  • Megnyílni előtted
    _user_7593 - 2012-04-03 07:09:32
  • -->
  • Ötvözet módjára
    _user_12317 - 2012-04-01 21:17:06
  • -->
  • Ötvözet módjára
    _user_671 - 2012-04-01 10:52:05
  • -->
  • Nézőpontok
    _user_4 - 2012-03-28 18:08:29
  • -->

Napló topikok

Oroszlán, ezredes, énekes

  • 2012-02-13 14:38:50
  • kiski


A video indításához kattints a képre.


Lázár Ervin, A kisfiú és az oroszlánok című könyvének szereplője, Szilvia az öreg oroszlán fáradtan feküdt a ketrecében a cirkusz bejáratánál. Néha, amikor a gyerekek már nagyon bosszantották, vicsorgott egyet-egyet, mert az oroszlán dolga, hogy vicsorogjon. Szilvia nem volt lelkes, de hát mit tehetett volna mást, mint hogy így, élő reklámfiguraként szolgálja a cirkuszt, amelynek egykoron sztárja volt, amelyhez egész élete kötődött. Valahogyan azért még így is attrakció volt, része volt a cirkusz életének.

A nagyapám semmiképpen sem volt kedves öregúrnak nevezhető. Magas, tagbaszakadt ember volt, olyan állal, amiről a sublótfiók-gyártók könnyezve vettek mintát a robosztusab fejlesztésekhez. Mikor iskolába mentem, azért jó volt tudni, hogy bár anyukám az iskola kapujánál elbúcsúzott tőlem, nagyapó ott van 15 méterre, ott ül az óvoda kapujában, bármikor szaladhatok hozzá, ha a szükség úgy hozza. Mit sem tudtam róla, hogy nagyapó egyáltalán nem azt a nagyapós karriert futotta be, amit a mesékben és olvasmányokban lévő nagyapók, hanem ifjabb korában hadsereget vezetett a háborúban. Hétévesen még a vonatkozó viccet sem ismertem, azt a "szunyókálunk, tábornok úr, szunyókálunk?" csattanójút.

Szegvári Katalin kesergését olvastam ma. Hogy olyan másfél éve megdöbbent azon, hogy Fekete Veronikát, az ünnepelt szopránt az Operaház portásfülkéjében látta viszont. Portásként persze. Én nem tudom, hogy a művésznőnek elment-e a hangja, vagy csak elfelejtett csokrot venni valami falmelléki nagyember nevenapjára, vagy mi más okból került érdemei elismerése mellett más fontos beosztásba.

De valahogy mindig meglepődöm, amikor ezredeseket, művészeket látok a portásfülkékben. Ülnek ott, végzik a dolgukat. Talán merengenek azon, hogy valamikor felelősségteljesebb beosztást láttak el, talán nem. Hogy miért portáskodnak? Mert nem tudnak máshogyan megélni? Vagy csak hogy lássa, aki láthatja, mennyire tűnékeny a siker, mit bír az emberek, kollégák lelkiismerete? Afféle szégyentáblaként mutatják magukat azoknak, akik láthatóan egyáltalán nem szégyenként élik meg, hogy naponta el kell menniük előtte és talán azt se röstellik, hogy "Aggyisten Karcsi bácsi"-val "Jóstét Veronka néni"-vel nyájaskodnak vele, és természetes nyugalommal fogadják a választ: "Jó estét művész úr".
De ahogy Szegvári Katalin írja, Fekete mávésznő már nem dolgozik ott portásként sem. A Opera új vezetése kiszervezte ebből a szerepéből is.

James Herriot Állatorvosi pályám kezdetén című könyvében ír az öreg gazdáról, akinek a legelője végében tallózott két harminc éves körüli ló, s akit a szomszéd gazdák unszoltak, vigye el őket a vágóhídra, abból is jön valami kevéske pénz, mire a gazda azt mondta, ugyan dehogy viszem. Sokszorosan megdolgoztak ezért a hámmentes öregkorért, a munkátlan legelészés jogáért. Szilvia is megöregedett, lelassult. Nem tudott már karikán átugrani, kopott lett a szőre, kihullottak a fogai. Ezzel jár az öregség az oroszlánszakmában. Kapott egy ketrecet a kapu mellett, és teljesítette azt a feladatot, amire még alkalmas volt. Nem szerette, de megcsinálta. Ő tisztességes elbánást kapott.

A nagyapám egy másik rendszer főtisztje volt. Mondhatni, ellensége a rendszernek. Meg hát meg is öregedett. És ugyan mire tudott volna használni egy hadsereg egy negyven évi csapattiszti tapasztalattal rendelkező 56 éves ezredest? Semmire. Ilyen emberre a világ egyetlen hadseregének sincs szüksége. De mert valamiből meg kellett élni, beült a fülkébe, vigyázott a gyerekekre. Ő is tisztességes elbánást kapott, mert ugye akár főbe is lövethették volna.

De azt gondoltam, a rendszerváltással megszűnt a paranoia, megszűnt az, hogy ellenségeket lássunk abban, aki főleg csak abban bűnös, hogy nem a mi bölcsőnket ringatta. S ha nem kifejezetten ideológiai vagy rosszindulatú iniciatívából mondunk búcsút valakinek, megalázni semmiképpen sem fogjuk akarni. Hogy mostantól vigyázni fogunk a szilviáinkra, emlékszünk rá, hogy valaha a manézs sztárjaiként örömet szereztek nekünk, megbecsülést és elismerést a cirkusznak, és megtaláljuk nekik azt a helyet, ahol érezhetik, holtukig való tiszteletünket.
Na, ez a hely semmiképpen sem egy portásfülke.

Ajánlott irodalom: Irwin Shaw - Oroszlánkölykök


A bejegyzést eddig 6 látogató ajánlotta a címlapra

Köszönöm!
0
3
0
Nem tetszik!
0
Pontok: 5 (pontozók száma: 6)

Hozzászólások...

zeon 2012-02-14 18:27:30
szerintem a rossz (mag ha az kevésbé is rossz) nem jobb a semminél.
egyre inkább látszik,hogy szép országunkon csak drasztikus változások segíthetnek.
egy kis anarchia még lehet,hogy jót is tenne...
_user_31373 2012-02-14 16:38:01
Ez a legnagyobb gondom nekem is,annak ellenére,hogy fan vagyok,jin és jang nélkül nem működnek rendesen a dolgok,kellene egy erős és megbízható ellenzék aki kordában tudná tartani az uralkodó kormány vadhajtásait,ez nincs,egy emberre van utalva az ország.
Sehogy se jó így.
De azért még reménykedem,idealista is vagyok.
_user_20518 2012-02-14 16:27:16
inkább egyik sem, csak hát sajnos nincs alternatíva :-(
_user_31373 2012-02-14 16:24:15
A politikai vezetőség mindig felelős,akár a katonatisztek is a parancsaikért.
Senki se patyolat tiszta.
Voltak 1998-2002 között is nagy disznóságok,de az államkasszában pénz volt,úgy adták át a szoclib kormánynak.
Aztán 2010-ben visszakaptak egy teljesen kifosztott,lerabolt,tökig eladósodott országot,ha láttad az akkori választásokat,annyi savanyú arcot még választási győzelem után nem láttam,főleg nem egy kétharmadosra megnyert után.
Nem is tudom melyik volt a szomorúbb,a szoci tábor avagy a Fideszes tábor.
Elég felső helyről van infóm,nagyon nagy nyomás nehezedik a mostani vezetésre az őt támogató gazdasági csoportok által,bizony ők is szeretnék talicskával kitolni a pénzeket az állami cégekből.
Szóval lenne munkája most is a bányafelügyelőknek.
De ha össze kell hasonlítanom,akkor még mindig nagyot billen a mérleg a Fidesz javára,szerintem.
Inkább a patás mint a gyurcsányi.
_user_20518 2012-02-14 16:04:56
na mondjuk, most kevered a szezont a fazonnal, mert a Pető tényleg nem tehet arról, hogy az apja ki vagy mi volt. én nem terheltem ovira semmit, ez nem az apja dolga. azért privatizálhatott a papa oly ügyesen, mert a fia volt a miniszterelnök, oszt "leszólt"(meg a simicska meg a kövér). ez az ovi dolga. ovi is biztosan a miniszterelnöki fizetéséből lett "módos" :-)

"a mi kommunistánk jó kommunista" & "mi nem lopunk, adócsalunk, csak megerősítjük a polgári oldalt, mert csak így van esélyünk a posztkomcsik ellen", stb.

tudod, Csaba, az a különbség, hogy én nem próbálom a másik oldalt védeni. mind a kettő szánalmas bagázs. és nem csak az 1946-1989 közötti idők miatt tartunk ott, ahol, hanem az elmúlt 20 év miatt is. és abban benne van Ovi (is) vastagon!
_user_31373 2012-02-14 15:55:48
Ez az Ovi apja féle dolog mindig előjön,akár Pető apjának esete is.
A gyerekekre ráterhelni a szülők dolgait nagy dőreség.
Nemrégen néztem egy dokumentum filmet,JFK apja szeszcsempészetből gazdagodott meg,szert tett eközben jelentős maffiakapcsolatokra is és a maffia pénzelte JFK elnökválasztási kampányát is.
Ettől eltekintve a legnagyobb amerikai elnökök között emlegetik a nevét.

Jányról érdemes elolvasni a Wikipédiát,benne van minden,elmehetett volna Portugáliába,mégis hazajött a biztos kivégzés tudatában is.
"a következőt mondta: ha egyetlenegy magyar, ártatlanul vádolt katonának könnyíti a sorsát azzal, hogy odahaza megtudják az igazságot a második hadsereggel kapcsolatban, akkor bármi történjék is vele, azt szívesen és örömmel vállalja."
Mintha emlékeztetne Kiski nagypapájára.
Az életben maradott katonái rá is jó szívvel emlékeznek,ezért is indult el a rehabilitáció.
A halottak,felkoncoltak,megfagyottak pedig nyilván nem örültek neki,mikor bekopogott azon a bizonyos kapun.
_user_20518 2012-02-14 14:42:58
éppen erre céloztam. a közkatona persze a tisztje parancsára vonult doni határainkat védeni, de a tiszt is parancsra cselekedett. ha bűnöst keresünk, azt az ezredeseknél/tábornokoknál sokkal feljebb kell kereseni. lógtak is sokan a II. vh. után, de pl. nézd meg, hogy Jány Gusztávot kivégezték, aztán meg 1993-ban a módszerváltás után meg rehabilitálták. mint minden bajunk, ez is mohácsnál kezdődött.....

privatizáció, meg lopás??? egyetértek veled, ezeket kőbányában kéne dolgoztatni életük végéig. no de!!! a simicska, várhegyi, kövér, stb. féléket pont ugyanabba a bányába küldeném. előtte persze visszaállamosítanám Orbán papa bányáit (tudod, amiket nem azért tudott magánosítani, mert Ovi volt a fia :-)), azok pont jók lennének......

nem gondolnám, hogy Ovi bandája egy fokkal is jobb a másiknál. sőt, nekik meg lett volna az esélyük tisztán csinálni.
_user_31373 2012-02-14 12:53:32
Feri aki 14 éves volt a rendszerváltásnál az már megkapta a kiképzést,volt már kisdobos,úttörő,aki egy kicsit idősebb az meg KISZ tag is volt, ami ugye a kommunista ifjúság rövidítése,akkor gondolhatnék az összes 45 felettire.
Gondoltam Pozsgayra,meg Szűrösre,meg az összes többire is,jó nagy számban vannak,ideológiai rabszolgasorba kényszerítették az embereket,utána meg agyonprivatizálták magukat, elvették az emberektől a gyárakat,amiket a kommunista műszakokkal ingyen és boldogan építettek.
Kövérék talán már nem tartoztak ebbe a mainstreambe,ezt te is tudod,így nem is tudom hova helyezni az ő megemlítését.
Van különbség Gyurcsány(aki 88-ban a KISZ székházba rendelte és kioktatta OV-t,hogy kéne viselkednie egy rendes kommunista ifjúnak és hűnek kéne lenni a párthoz,aztán 2-3 év múlva gyártulajdonosként köszönthette elvtársait) és Kövér Laci között.

A tiszt döntötte el,hová viszi a közkatonákat?
Kedves Feri,te ennyire hülyének nézel engem,hogy azt gondolom reggel felébredt az ezredes,homlokára csapott,felkiáltott:katonák,irány a Don kanyar?
_user_20518 2012-02-14 09:30:00
bakker, először én is azt hittem, hogy a Szűrösre meg a Pozsgayra (ja, meg a Kövérre, Martonyira, stb.) gondolsz, Csaba! :-)

biztos, hogy a tiszt döntötte el, hová viszi a közkatonákat??
_user_40643 2012-02-14 00:50:41
nagypapámnak Isonzónál átlőtték a tüdejét, egy évet itthon volt, aztán újra kivitték, majd újra kivitték 43-ban, hadifogság, a kisinyovi répagyárban molyolgatott 48-ig, itthon tíz gyerek (nem tudta, hogy már csak nyolc), hazajött, és még megtanított csúzlit faragni
_user_31373 2012-02-13 18:03:54
Nem akarom bántani nagyapádat,attól mert katonatiszt volt még lehetett rendes ember is.
Azért fogalmazok talán bántóan(sry,nem akarlak bántani,se sérteni), mert én másképpen látom a dolgokat.
Azt írod,hazahozta,én meg azt gondolom,kivitte őket.
Kivitte a kis embereket a Don kanyarhoz,mi közünk volt nekünk a Donhoz?
Vissza akarták foglalni az őshazát?
Valószínűleg nem minden katona tért haza a Dontól,történelmileg nem arról nevezetes a hely.
Akik ottmaradtak,azok biztos nem emlegették nagy beccsel az őket halálba vezénylő tisztjeik nevét.
Persze akiket hazahozott,azok nélküle nagy bajban lehettek volna,nem sokan juthattak volna onnan haza egy lukas vedérrel a kezükben,tehát jogos az életben maradottak hálája és meg kell mondanom,valószínűleg nagy hőstett is volt nagyapád részéről.

A Fideszes megjegyzést értékelem,jó volt,mosolyogtam rajta.
Magamat egyszerű polgárnak tartom,ahhoz húzok aki a polgári értékeket a legjobban képviseli.
Ezt még mindig a Fideszben látom,a rengeteg hiba ellenére is.
Mert elkövetnek rengeteg agyatlan ötletet ők is,a közöttük is megtalálható bűnözői rétegről nem is beszélve.
A hibák között vannak ideológiai hibák is,elfogadom.
Van még hova javulni,unokáinknak talán már jobb lesz.
Talán nekik már portás nagypapájuk se lesz,habár Guccyka is olyasféle volt,nem kell ezt se szégyelleni,becsületes meló ez.
Lehet,hogy Veronika is nyert a pókeren,ki tudja?
Ebben az országban már mindenki pókerezik és senki se veszít.
_user_12317 2012-02-13 17:33:39
Az én nagyapám hazahozta az ezredét a Dontól. Haláláig minden nap máshova ment ebédelni: a volt közkatonáihoz.

A háborúk amúgy minden esetben igazságtalanok, ha elveszítjük őket. Plusz ahogy azt mondta az öreg zsidó is, ha legyőzzük is az ellenséget, de addig meghal a fiam, akkor az én szempontomból a háborút elveszítettük.

Mellesleg nagyon nem értem, mi bajod neked a Fidesszel, eddig eléggé fan voltál.
_user_31373 2012-02-13 17:20:40
Az én nagyapám csak közkatona volt.
Magyar tisztek parancsszavára indult,távol a hazájától,távol kis falujától,harcba Isonzónál a gaz olaszok ellen,akik rengeteget ártottak a magyarságnak.
Kapott egy fejlövést,meg némi platinát koponyapótlásnak.
Később,a második világégés után elvették a fele földjét,marhára nem érdekelte az akkori uralkodó osztályt,hogy 5 gyereke volt.
Isonzó bűnözői már rég békében nyugszanak valahol,de az MSZMP volt párttagjai és seggnyalóik még javában virgonckodnak.
Rendszerváltás ide vagy oda,én sose bocsájtom meg nekik az ország ideológiai tönkretételét.