Másnap - nyertesek és vesztesek

Mögöttünk az első hétvége az online póker fekete péntekje után, és a dolgok többé-kevésbé a régi mederben folynak, legalábbis itt Európában.


Az Egyesült Államokban persze más a helyzet, az online profik és a pókerhez valamilyen módon kötődő emberek ezrei maradtak megélhetés nélkül, ez sokak számára tragédia. Bár az élő kaszinókban rövid ideig fellendülés várható, az élő játék aligha bírja eltartani az online termek tömegeiből kinevelődött hivatásos játékosokat. Ráadásul nem is mindenki számára könnyen elérhető ez a lehetőség, Utahban például nincs élő kaszinó és sokan a gyereknevelés miatt választották ezt a hivatást. A 21 éveseknek könnyebb váltani akár főiskolára, akár élő játékra, de az idősebbek, akiknek családjuk, hitelük van, nehéz helyzetbe kerülhettek. A Bluff magazin például a 27 éves Devin Portert szólaltatta meg, aki azért lett élő játékosból online profi, hogy többet lehessen a kétéves gyerekével. Hat éve ez a munkája, ebből tartja el a családját és önmagát, de hiába fizetett adót, ez a hat év lyukként jelenik meg az önéletrajzában és valószínűleg munkanélküli ellátást sem kap. (Munkajogi ügyvédek szerint nem reménytelen egy pókerjátékosnak munkanélküli ellátásért folyamodni, de a szabályok államról államra változnak.) Mivel nem akar vagy tud a hatórányi autóútra lévő Las Vegasba költözni, és a családját nem akarja állandóan magára hagyni hétvégenként, nincs más választása, mint az álláskeresés. Ez azonban tapasztalat és főiskolai végzettség nélkül nehéz lesz. "Nyilvánvalóan jó dolog, hogy magamnak dolgoztam hat éven keresztül, de egy interjún nem használhatom a 4-bet blöffölési képességemet arra, hogy munkát szerezzek. Csak az élő póker és egy igazi munka között választhatok. Nincs igazi gyakorlatom a munkában. A póker előtt 4-5 évig volt munkahelyem, de az nem olyasmi, amit folytatni szeretnék. Nincs diplomám, nincs képzettségem, és van egy hatéves lyuk az életrajzomban, mert 2005 óta hivatásos játékos vagyok. Most akkor is nehéz munkát szerezni, ha van gyakorlat és jó életrajz, és nekem nincs semmim. Nem akarom sajnáltatni magam, az én hibám, hogy nem volt B-tervem." Porter abban is kételkedik, hogy bármilyen online terem a kiesettek helyébe tud lépni. "A jó pókeresek meg fogják találni a módját, hogy online játsszanak, vagy álcázzák az IP-címüket, vagy másik országba költöznek, de a halak eltűnnek."



Devin Porter élő és online versenynyereménye meghaladja a másfél millió dollárt, sokan vannak nála is rosszabb helyzetben, például a sok asztalon, alacsonyabb szinten grindelők, akiknek ráadásul a bankrolljuk nagy része vagy egésze benn ragadt a Full Tilt Pokeren vagy a PokerStarson. A Poker Players Alliance most még erősebben lobbizik a szabályozás érdekében, ezért összegyűjti a megélhetés nélkül maradt játékosok történeteit, itt olvashatjuk őket. A szponzorált profik nagy része szintén bajba kerülhet, a PokerStarson a hivatásos játékosok 21%-a, a Full Tilt Pokeren 48%-az Egyesült Államokban él, jó részük a játszott órák után kapott juttatást, ami most értelmét vesztette. Valószínűleg csak az olyan nemzetközileg ismert profik tarthatják meg a szerződésüket, akik például Európában is képesek népszerűsíteni a termet, és feltehetően sokkal többet kell utazniuk. (Az Egyesült Államokban élő szponzorált játékosok többségének megtiltotta a menedzsere, hogy megszólaljon az ügyben, Daniel Negreanu is hallgat, talán Tom "durrrr" Dwan az egyetlen a sztárok közül, aki megszólalt.) A szponzori pénzek nem csak innen fognak hiányozni a játékosok számára, hanem például a World Series of Poker döntőiből is: nem lesz már Full Tilt Poker és PokerStars, hogy egymásra licitáljon a matricák árában.

Mivel nem lesznek amerikai szatellitezők, az egyesült államokbeli versenyek létszáma csökken és az európai versenyeket a PokerStars és a Full Tilt nem akarja az Egyesült Államokban reklámozni. Így kevesebb tudósítóra, újságíróra lesz szükség, az USA online és nyomtatott pókermédiája hanyatlani kezd - hacsak nem terjeszkedtek az Egyesült Államokon kívülre, erre is van példa. A póker televíziós megjelenése is visszaszorul, nem csak a versenyközvetítések, hanem az olyan többé-kevésbé promóciós célokat szolgáló műsorok is, mint például a High Stakes Poker vagy Poker After Dark. (Öröm az ürömben, hogy az NBC leadja a National Heads-Up Championshipet, és az ESPN sem törli a World Series of Poker közvetítését.) Amellett, hogy például ez az európai nézők számára is fájdalmas veszteség lenne, ismét munkahelyek megszűnését jelenti. Az oktató honlapok, statisztikai oldalak, szoftvergyártók ügyfelei is nagyrészt amerikaiak voltak, Phil Galfond nem is titkolta, hogy a bluefirepoker.comnak nagyon rosszat tesz az FBI termek elleni támadása.A három nagy terem amerikai bukása azonban még messzebb gyűrűzik: A Full Tilt Poker eltűnése még az amerikai küzdősportra is rossz hatással van, a terem szoros kapcsolatot ápolt az Ultimate Fighting Championshippel, számos ketrecharcost szponzorált.



Némelyeknek talán könnyűnek tűnik a váltás, különösen azoknak, akik az online karrierjük mellett élőben is sikeresek voltak. Amit "amak316" Makhija vagy Kevin " BeL0WaB0Ve " Saul egyszerűen elkönyvelték, hogy ezentúl élő profik, utóbbi még a Twitter nevét is megváltoztatta BeL0WaB0Ve-ról KevinSauLivePróra. Nincs kétség afelől, hogy mindkettő kiváló játékos, ám számolniuk kell azzal, hogy miután a póker népszerűsége csökken - például mert nem jelenik meg annyit a televízióban -, kevesebb hobbijátékos megy kaszinókba, míg az online profik egy része ott keresi a megélhetését, a játék egyre nehezebb lesz.

Talán az online játék is nehezedni fog, hiszen Porternek igaza van abban, hogy a profik egy része ki fogja játszani a szabályokat, a halak viszont feladják. Mindenesetre az elmúlt hétvége azt mutatja, hogy a Full Tilt Poker és a PokerStars is életképes az amerikaiak nélkül: igaz, hogy csökkentették a versenyek garanciáit, azonban a Sunday Millionon és a Full Tilt Online Poker Series első versenyén is jóval meghaladta a nyereményalap az egymillió dollárt. A két terem közül azonban a Full Tilt Poker tűnik a nagyobb vesztesnek. A pokerscout.com szerint 48%-kal esett a forgalma az előző hetihez képest, míg a Cereus hálózaté 39%-kal, a PokerStarsé 25%-kal. (A Cereus annak ellenére ennyivel zuhant, hogy még mindig játszhatnak ott amerikaiak, csak már nem regisztrálhatnak új játékosok az Egyesült Államokból.) Még mindig a PokerStars és a Full Tilt Poker a két legnagyobb terem, de számolniuk kell a hógolyó effektussal: a kevesebb akció a játékosok eltűnéséhez vezethet, ami miatt kevesebb lesz az akció és így tovább. A PokerStars sokkal jobban koncentrált az Egyesült Államokon kívüli piacra - ez már a profik arányán is látszott -, de jóval nagyobb presztízsveszteséget szenvedett el. A pókertermek közül bizonyos szempontból a PokerStars volt az etalon, de most, hogy pénzmosáson és bankcsaláson kapták, a renoméja besározódott, ami nem jön jól neki például a német piac szabályozása előtt - ez akár a jövőbeni esetleges licenszébe, vagy akár az olasz vagy a francia engedélyének megújításába is kerülhet.

Tom Dwan és Phil Galfond mindenesetre biztosak abban, hogy előbb-utóbb mindenki pénzéhez jut, fejenként egymillió dollár kárpótlást ajánlottak a Twitteren, ha mégsem, bár Galfondnak is benn ragadt egy csomó pénze és valószínűleg durrrrnak is. Sokan aggódnak amiatt, hogy az FBI rengeteg számlát foglalt le, így számos - gyaníthatóan főleg amerikai - játékos pénzét is zárolhatták. Azonban a 2006-os Neteller-ügynél is ez történt, ám miután az ügy tisztázódott, a hatóságok lehetővé tette a Netellernek, hogy kifizesse az ügyfelei pénzét. Most is ez várható, a vádirat a termek pénzének lefoglalásáról szól, nem a játékosokéról. Azonban van egy különbség: akkor a Neteller tulajdonosait elkapták és alkut kötöttek. Most a nagy termek tulajdonosai szabadlábon vannak és az FBI esetleg arra akarja használni a zárolt pénzt, hogy nyomást gyakoroljon rájuk. Mindenesetre valószínűnek látszik, hogy a játékosok előbb-utóbb megkapják a pénzüket. Ráadásul úgy tűnik, a PokerStars hajlandó felrúgni a szabályt, miszerint csak a játékos lakóhelyére lehet visszautalni, így az amerikaiak esetleg külföldi számlára utalhatják pénzüket. Ez nem olyan lépés, ami a terem fizetésképtelenségére utalna. A pénz mellett még mindig ott van persze a VIP pontok kérdése, Kevin "WizardOfAhhs" Thurman 9 millió FPP-t gyűjtött, amelynek értéke majdnem 200 ezer dollár, ki tudja, ezzel mi lesz.



A sok vesztes mellett persze vannak nyertesek is, például a Caesars Entertainment és a vele szövetségben álló bwin.Party, ez utóbbi cég értéke 30%-kal ugrott meg tőzsdén. A nevadai állami legalizálásra vonatkozó törvényjavaslat még mindig él, és a Caesarsnak végre nem kell aggódnia, hogy a PokerStars beteszi a lábát a kaszinóállamba. Persze a Caesars másik szeme nyilván hullajt néhány könnyet: a World Series of Poker mezőnye és díjalapja várhatóan nagyot esik, de talán kárpótlást nyújthat az egyéb élő pókerjátékok (átmeneti) népszerűségének növekedése és PokerStars által szponzorált North American Poker Tour megszűnése. Az amerikaiak számára megnehezedik az európai, illetve ázsiai versenyeken való részvétel, a WSOP, a WSOP Circuit, a World Poker Tour, illetve az Annie Duke és Jeffrey Pollack által összehozott, profiliga jellegű Federal Poker Tour sokat profitálhat ebből.

Azok a termek, amelyek még mindig hajlandóak fogadni az Egyesült Államok játékosait, erősen gyarapodtak, a Merge Gaming Network növekedése 23%, a Bodogé 26%, a Cake Poker Network 19%, az Everleaf Gaming Networké 8%. Azonban nem lehet tudni, meddig látják szívesen az amerikaiakat, a Cake hálózathoz tartozó Victory Poker vezérigazgatója, Dan Fleyshman máris kérte a Cake-től, hogy a terme tilthassa az amerikaiakat, és rábólintottak. Az amerikaiakat nem fogadó termek látogatottsága is nőtt, igyekeznek reload bónuszokkal, nagy garantált versenyekkel becsábítani azokat az európaiakat, akik elvesztették bizalmukat a két legnagyobb teremben, illetve a Cereusban. A PartyPoker 9%-kal, az iPoker Network 4%-kal, a 888Poker 5%-kal, a PKR 21%-kal növelte játékosállományát. Távlatilag természetesen a Zynga Poker is jól járhat, de még egyáltalán nem biztos, hogy a világ legnagyobb játékpénzes pókertermének üzemeltetője be akar szállni a valódi pénzes üzletbe.

Az online póker világának térképe tehát ismét erőteljesen átrajzolódik, és a vonalak valószínűleg még hónapokig változékonyak maradnak. Talán kisebb lesz ezentúl a világ, talán nehezednek az életkörülmények, de nem fenyegeti kihalás. Remélhetőleg előbb-utóbb az amerikai szabályozás révén ismét együtt játszhatunk az egyesült államokbeli játékosokkal.

Kapcsolódó hírek/cikkek

Köszönöm!
12
    Össztűz a PokerStarsra, a Full Tilt Pokerre és az UB.comra
    320
    2012-04-11 15:03
    Már egy eltelt azóta
    itt hiányzik az év szó és szerintem avatarok nem avatérok
    ----------

    Mi az, hogy káttű?

    319
    2012-04-11 13:41
    ----------

     

    318
    2011-06-01 12:36
    A Stars tegnap nekem kb 2 óra alatt kiutalt, igaz csak 20 dolcsit. A Full Tiltes kifizetés engem is érdekelne, hogy a legkönnyebb megszerezni a pénzt?
    317
    2011-06-01 09:52
    Van valami fejlemény a Full Tiltes kifizetésekkel? Netellerre továbbra is hamar fizetnek ki? MB-re másnak se? Pokerstarson rendeződött már a helyzet?
    ----------

    Csak a kudarc jön magától, a sikerért meg kell dolgozni.

    316
    2011-05-27 19:06
    Már nem is fognak kifizetni MB-re. Csak csekkre lehet pénzt kikérni. Gondolom, mert az még lassabb és ráadásul jó sok kezelési költséget is rá lehet rakni.

    Én már lemondtam a pénzemről...
    315
    2011-05-26 12:20
    3 hete várok hogy elfogadják a következő $250-emet... a f*szom ki van már velük... 1 biztos, soha többet nem fogok itt játszani!!!
    314
    2011-05-12 08:26
    Jó hír. Az UB kifizetett. Ugyan kb. egy hónapja kértem a kifizetést MB-re, de ma reggelre megérkezett.
    313
    2011-05-11 09:21
    Számomra jó hír! De carloskoz megnyugtatására és talán máséra is! Kaptam $250-et, most ez a sok reklamációnak köszönhető-e vagy valóban ennyire nagy szarba vannak nem tudom. De 3 hét alatt kijött 1 utalás, kérdés hogy a többivel mi lesz :S
    312
    2011-05-10 17:23
    AP és UB már nem húzza sokáig...
    ----------

     

    311
    2011-05-10 14:22
    nekem is április 30 óta requested státuszban van a kifizetésem AP-nál...
    ----------

     

    310
    2011-05-10 14:18
    Legyél buzi amerikai,és megyugszol.

    Vagy nézzd meg az UB-s topikot,mintha ott vki jelezte volna hogy kapott ki pénzt,vagy Selindek naplójába,a fene tudja már par napja olvastam.
    309
    2011-05-10 13:59
    Rajtam kívül senki nem játszott UB/AP-nél? Illetve nem volt cashout-ja senkinek az elmúlt időszakban? Csak azért, mert kezdek beszarni, mer elfogadták a $250-os kifizetést (ennyire limitálták a tetvek) 3 hete és nincs pénz, a másik $250-t 1 hete nem fogadták el... és még van bent pénzem! Mi a franc lesz így a pénzemmel? Írkálják a support-osok, hogy FBI mbiháj... de kit érdekel nem vagyok buzi amerikai! Miért tartják vissza a pénzem, mondja már meg nekem valaki mi tévő legyek, mer kezdek ideges lenni!?
    Kösz
    308
    2011-04-24 01:23
    BMWE46 nak röviden: a szolgáltatásokért mindenhol fizetnek... DE nem mindegy/nekem legalábbis/ hogy milyen minőségű az amit kapok a pénzemért .

    És az sem mindegy, hogy a szolgáltató hírnevén milyen folt esett.
    Én, és rajtam kívül még szvsz sok (hivatásos) játékos részére a minőség ebben a tekintetben másodrendű. Az első és legfontosabb az, hogy a pénz biztonságban legyen.
    Én konkrétan pont lesz*rom, hogy PS a legjobb minőségű klíenst biztosítja. Szándékosan írtam, hogy a legjobb klíenst biztosítja, mivel van PS-nál sokkal jobb support is, tehát abban a szolgáltatásban nem a legjobbak. Pl. a sokak által szarnak tartott ongame hálózat egyik tagja (betsafe) ha nem válaszol 15 percen belül az emailre, akkor 15€-t fizet.
    Ha PS-on játszanék én lettem volna az első aki átteszi a BR-t MB-re... Majd ha látom, hogy minden rendben, akkor visszatenném, de az biztos, hogy sokkal kevesebb pénzt tartanék a jövőben itt.


    Lehet ezt ragozni, de nincs sok értelme. Az emberek bizalma pillanatok alatt megdől és azonnal "patkányok" módjára menekülnek. Ez tény! Úgy kell szolgáltatni, hogy ne legyen ilyen helyzet.
    307
    2011-04-23 15:04
    Azért számomra elég nagy "wake-up-call" volt, hogy nem kell több pénzt a termekben tárolni mint amennyi feltétlen szükséges, tényleg egy pillanat alatt megváltozhat minden.
    ----------

    Mi az, hogy káttű?

    306
    2011-04-23 14:31
    Elmehetnétek horror rendezőnek, olyan ügyesen ijesztgettek.
    Mindenki úgy beszél róla mint ha biztosan tudná mi lesz, holott valszeg még senki nem tudja, nemhogy mi.

    Egyelőre jobb nem olvasni ezt a topicot, mert rendkívül negatív hatású arra nézve aki még akar játszani a jövőben.
    305
    2011-04-23 13:05
    Szerintem ez a történet,ki fog hatni kis országunkra is(törvényhozási szinten)....A többit képzeljétek el........nem kell hozzá nagy képzelö erö,hogy mi lesz a vége.......
    304
    2011-04-23 12:39
    "A szigorúan kontrollált ,de engedélyezett onlinepóker lenne a legmegfelelőbb megoldás mindenki számára."
    Ez is lesz ebben egészen biztos vagyok, az más kérdés, hogy a PS-el vagy nélküle. Minket ez max annyiban érdekelhet, hogy könnyen elképzelhető, hogy zárt lesz ez a piac, non u.s. playerek kizárva.
    303
    2011-04-23 12:00
    A helyzet szerintem ennél bonyolultabb és szerteágazóbb. Néhány dologgal egyetértek Alyr.Sajnos vagy hála istennek nem látunk a függöny mögé. Amint azt tudjuk az USA pénzügyi szabályozása az egyik legszigorúbb.
    Feltételezem,hogy a legtöbb nagy betartja ezeket,/ PS-re gondolok/ mivel több lobbi egyszerre dolgozik az onlinepóker legalizálása,szabályozása mellett és ellen, ez is arra sarkalja őket,hogy óvatosak legyenek.Az már vállalkozás saját belső pénzügyi politikája,hogy mennyi extra rizikót vállal fel a + haszonért,adóelkerülésért.Azzal egyetértek,hogy "kvázililvid" formában tartják a pénzünket.De ez már nem a mi bulink, hogy ennek hány % -a utalható azonnal,kis késéssel.Még nem hallottam,hogy a PS nem utalta volna vissza a játékos pénzét /normál esetben/vagy valami más módon inkorrekten járt volna el a játékosokkal szemben. Ez teljesen ellenkezne minden üzletpolitikával.Tehát nem a játékosaik ellen cselekedtek. Azt, hogy valamit nagyon elszúrtak bizonyára ők is tudják. Igazából az izgat a legjobban amit Jancsibácsi01 feszeget a hozzászólásában. Mi lesz az onlinepóker szabályozásával? A fejlettebb társadalmakban az emberek őszintébben ,agresszívabban fejtik ki a véleményüket.Az USA -ban óriási a felháborodás,hogy esetleg elveszik a kedvenc ,ősi játékukat. Remélem ez inkább a jól kitalált szabályozás irányába mozgatja a rugókat. A szigorúan kontrollált ,de engedélyezett onlinepóker lenne a legmegfelelőbb megoldás mindenki számára.
    302
    2011-04-23 11:52
    azért nem mindegy, ki milyen hasonlatot talál (no meg én is próbáltam lelépni:), igaz, nem sikerült)
    301
    2011-04-23 11:04
    szerintem itt senki nem lett lepatkányozva. Sima hasonlattal élt. Utalt egy magyar közmondásra: "Menekül mint patkányok a süllyedő hajórol" vagy valami hasonló. A jelenség és a közmondás között vont párhuzamot ergo hasonlattal élt. Nem gondolom h ebből egyenesen következne h akkor én patkány vagyok. Ennél azért cizelláltabb a magyar nyelv. De majd egy Író megmondja! Abubau neked mi erőől a véleményed nyelvi szempontok alapján? :DDD

    Mondjuk lehet én azért nem vettem magamra mert én amúgy is HERO vagyok aki be sem lépett azóta a PS-re sőt az egész rollomat bent hagytam. ;) Ha jól emléxem kb 60-70 dollárra is rúghat eme hatalmas összeg de fingom sincs róla mert 360 nap alatt a guccyka freerollon voltam belépve mindössze ahol itm lettem így most félek mi lesz azzal a 25 dollárral amit ott szakítottam még. ;)

    Peace